Recensies

Nordsee Zeitung, Sebastian Loskant, 29 september 2021

Spannende regie, briljante muziek, sterke videos.
De man met het dodenmasker is er altijd. Hij sluipt over het gehele podium, dat voor het stadhuis staat, ligt zelfs op de loer tijdens een picknick van de koningin - de opera van ''Dido & Aeneas van Henry Purcell kan alleen maar tragisch eindigen. Maar als het zo origineel geregisseerd is als hier door Annechien Koerselman uit Amsterdam [...] wint zelfs de dood sympathie.
In Koerselmans choreografie cirkelden in zwart geklede, grijnzende schedels om twee vrouwen heen of strekten dreigend van bovenaf hun handen naar hen uit, aan het eind vormden de scholieren een processie. Het verhaal van Aeneas, een oorlogsmilitair en mediterrane migrant, die onderdak vindt bij de koningin in Noord-Afrika en zijn minnares op een ellendige manier weer verlaat, bood zo aanknopingspunten op het vlak van vrouwenrechten tot het vluchtelingendebat.
De man met de theorbe, de gigantische luit, mocht zelfs als een soort violist de geliefden een serenade brengen.
De regie hield twee dozijn koorleden in beweging, liet ze naar het scherm kijken als een menigte in burgerkleding, dan weer demonisch ronddwarrelen in zwarte mantels met capuchon.

NZ Openair Dido and Aeneas

Voorpubliciteit

Nordsee Zeitung, Sebastian Loskant, 11 september 2021

Klas 4 [zal] onder leiding van hun medialeraar Jens Carstensen en de regisseur bij Radio Weser TV [vijf] clips van 3 minuten opnemen - stomme films, die vervolgens op het grote LED projectiescherm voor atmosfeer zorgen bij de muziek, die daaronder live gespeeld wordt.
De regisseur vindt de Goden altijd een slecht excuus. Ik wil laten zien dat Dido zich al eerder met de dood bezighield. Het koor en de personages in de video's vertegenwoordigen een volk dat domweg wacht tot de koningin een fout maakt.

NordseeZeitung 11 September 2021

NORD 24, Sebastian Loskant, 16 september 2021

Nord24 16 September 2021