(een korte biografie t.b.v. publicatie vindt u in de Press Kit)

Annechien Koerselman heeft haar leven lang al een fascinatie voor grote verhalen. Sinds ze kan lezen verslindt ze boeken, van Griekse mythes, sprookjes tot hedendaagse literatuur. Deze fascinatie is ook terug te zien in haar theaterwerk. De ene keer zet ze op eigen wijze deze verhalen op toneel (soms door haarzelf herschreven voor theater zoals De Vliegende Hollander en Bonnie & Clyde), de andere keer vormen ze een belangrijke inspiratiebron voor het concept en de vormgeving van de voorstelling.

Zo maakte ze bijvoorbeeld de mythes Atalanta van Peer Wittenbols (Oostpool, 2004), Blauwbaard van Dea Loher (Stichting de Frequentie/Atelier d., 2004) en De Vliegende Hollander (Tg Het Vervolg, 2006), waarvoor ze ook zelf de tekst schreef. Voor Bout'chou - 4 jaargetijden (Philharmonie Luxembourg, 2014/2015) creëerde ze een wereld vol sprookjesbeelden en muziek, waarin het elfje Choupinette doldwaze avonturen beleeft. Ook in haar muziektheatrale aanpak vormt verbinding via literatuur en beeldende kunst de belangrijkste inspiratiebron. Voor Brandbakkes (Theater aan het Spui, 2008) ontwierp Annechien bijvoorbeeld een geluidsdecor van Barokmuziek, waardoor Hemel en Hel verbonden werden.

Muziek

Muziek vormt de rode draad in al haar werk.

Niet voor niets is Annechien daarom als regisseur actief in toneel, muziektheater en opera. Haar producties spelen vervolgens zowel in binnen- als buitenland. Zo was in 2015 de nieuw geschreven opera Was lauert da im Labyrinth in haar regie te zien bij de Berliner Philharmoniker Berlin. In seizoen 2012/2013 ging de opera Kannst du pfeifen, Johanna in première bij Die Deutsche Oper Berlin, alwaar ze vervolgens ook de muziektheatervoorstelling Gold en Das Geheimnis der blauen Hirsche regisseerde. In opdracht van o.a. Philharmonie Luxembourg, het Noord Nederlands Orkest, de Münchner Philharmoniker, Tonkünstler Wien en WDR Funkhausorchester schreef en regisseerde ze verscheidene jeugdmuziektheaterproducties, zowel familievoorstellingen met orkest als kleine zaal producties. Ook voor het volwassen publiek regisseert ze met regelmaat opera's. Na haar operadebuut in 2009 bij de Nederlandse Reisopera met de opera L'isola disabitata van Haydn, volgden bijvoorbeeld Babyn Jar in Kiev, Oekraïne en nieuw gecomponeerde opera's als Dijkdrift voor Silbersee/Calefax Rietkwintet. In haar toneelstukken is muziek ook altijd een belangrijke medespeler. Meestal ontwerpt Annechien dan haar eigen geluidsdécors door zeer muzikaal teksten met muziek te doorsnijden of van een underscore te voorzien. Een goed voorbeeld daarvan is de in 2014 warm in de pers en bij publiek ontvangen voorstelling Land van over zee, die Annechien maakte in opdracht van Theaterproductiehuis Zeelandia.

Acteurs/Zangers/Musici

Annechien regisseert zowel acteurs, zangers als musici en heeft voor eenieder een aparte aanpak ontwikkeld, waardoor ook musici zich in haar werk als performers thuis voelen op het podium. Voor het Calefax Rietkwintet/Oorkaan schreef en regisseerde op deze wijze de succesvolle muziektheatervoorstelling De Muziekfabriek, waarvoor ze in 2012 de Junge Ohren prijs ontving. Een voorstelling zonder tekst, omdat muziek en performance het hele verhaal vertellen, net als in Die Verblecherbande van Sonus Brass en Par!s!Par!s! van Die Schurken. Ook bij festivals als het Internationaal Kamermuziekfestival en Het Grachtenfestival weet ze op deze wijze musici tot een aansprekende wijze van het vertellen van muziek te inspireren.

Uitgangspunt

Annechien gebruikt een verhaal – hetzij een bestaand, hetzij een zelfgeschreven, hetzij in samenwerking met een andere auteur – als basisuitgangspunt voor haar voorstellingen. Vervolgens streeft ze gestuwd door een conceptuele gedachte naar een boeiende samengang van tekst, muziek, beeld en beweging: totaaltheater. Om dat te bereiken is de nauwe samenwerking met zowel componisten, auteurs en haar vormgevers van groot belang. De conceptuele gedachte over de voorstelling wordt zo doorontwikkeld, dat inhoud en vorm organisch in elkaar vloeien. In de repetities vindt ze het belangrijk dat de acteurs/zangers/musici/dansers meedenken, vormbewust en muzikaal zijn. Om tot een zeer eigen, maar dwingend theatraal verhaal te komen, schuwt Annechien vervolgens het onbekende en intuïtieve niet. Om die reden is ze vaak vanaf het begin af aan betrokken bij nieuw te ontwikkelen muziektheater-, operaprojecten.

Theaterteksten

Annechien opereert in de eerste plaats als regisseur in Toneel, Muziektheater en Opera. Ook ontwerpt ze soms het licht en/of decor en/of kostuums en/of video voor de voorstellingen die ze regisseert. Daarnaast schrijft ze regelmatig toneelteksten, toneelbewerkingen van romans en maakt ze vertalingen. In 2001 maakte ze haar eerste toneelbewerking van de gelijknamige roman Tuin der Onschuldigen van Kristien Hemmerechts (Branoul). In 2002 regisseerde ze haar eerste zelfgeschreven toneeltekst: Tranquillizers (Stichting de Frequentie/Atelier d.). Sindsdien volgden verscheidene teksten, libretti en scripts van haar hand zoals Black Perfume, Planeten, Het (nieuwe) Verhaal van de Soldaat, Marfoesjka & de Vorst, Bonnie & Clyde en Paljas. Voor een overzicht, zie Theaterteksten.