imagekomma

TONEEL

LAND VAN OVER ZEE (Idee, Regie, Muziekdramaturgie, Decor- & Videoontwerp)

Regisseur Annechien Koerselman voorziet ook in vaart en dynamiek door de actrices te laten spelen in een decor dat kan veranderen in allerlei ruimten. Bovendien voegt ze een laag toe met muziek die bestaat uit diverse Amerikaanse stijlen, zoals blues, folk en traditionals.

De Volkskrant, Vincent Kouters

... Land van over zee is een voorstelling, waarin de details zorgvuldig en met liefde zijn aangebracht. Smaakvolle beelden, een weloverwogen regie, een multifunctionele rustieke kast annex zitmeubel. Gelukkig niet alleen in Zeeland te zien...

Theaterkrant, Dick van Teylingen

PALJAS (Idee, Concept, Auteur, Regie)

Regisseur Annechien Koerselman maakte er een lekker gespeeld over-de-top drama van. Gehuild wordt er, geschreeuwd, gevochten en gevloekt en dat allemaal om de liefde.

8Weekly, Annemarike Ruitenbeek

Regisseur Annechien Koerselman heeft een bijzondere voorstelling weten neer te zetten.

Theaterjournaal

BLAUWBAARD (Idee, Concept, Vertaling, Regie, Muzieksamenstelling, Co-Producent)

Annechien Koerselman maakte er een overtuigende voorstelling van en levert opnieuw een bewijs voor haar talent als regisseur.

De Theatermaker, Constant Meijers

In de bijzondere enscenering van de jonge regisseuse Annechien Koerselman nemen beweging en muziek een belangrijke plaats in. […] Zo ontstaat een verrassend gelaagde voorstelling met een universele kern: de zoektocht naar (eeuwige) liefde en de onmacht van de mens om die naar behoren te koesteren.

De Volkskrant, Karen Veraart

HET HUIS VAN DE TOEKOMST (Concept, Toneelbewerking, Regie, Muzieksamenstelling)

De voorstelling van regisseuse Annechien Koerselman is geen literair theater waarbij je na afloop het boek niet meer hoeft te lezen. […] Koerselman verlegt de focus, verdraait de sfeer en husselt met de tijd. En daarmee zet de regisseuse Ben Jellouns vreemde legende [...] geheel naar haar hand. Koerselman vertelt haar eigen verhaal […] Zo maakt Koerselman van een beklemmend boek sprankelend theater. Zonder Ben Jelloun kwijt te raken. En dat is knap.

AD (Haagsche Courant), Maja Landeweer

BONNIE & CLYDE (Idee, Concept, Auteur, Regie, Muzieksamenstelling, Producent)

Ook regisseuse Annechien Koerselman schuwt het inhoudelijke niet. […] de teksten en de aankleding (het sfeervolle decor van Yvon Muller en de gedetailleerde kostuums van Jookje Zweedijk) overstijgen het kermisgevoel.

Telegraaf, Esther Kleuver

In deze romantische cowboycomedy wordt gedanst en gezongen, geschoten en geroofd. Allemaal ingrediënten voor een voorstelling vol vermaak. ‘Bonnie en Clyde’ is een flitsende voorstelling die bol staat van de adrenaline.

Theaterjournaal.nl, Chris Belloni

MUZIEKTHEATER

LELIJK 1DJE (Idee, Concept, Regie, Decor- & Videoontwerp)

Het kan dus wel […] boeiend theatermaken, zowel geschikt voor kinderen als voor volwassenen. De combinatie van spel, zang, muziek en tekst in Lelijk 1dje - een vrije bewerking is van het sprookje van Hans Andersen, bedacht en geregisseerd door Annechien Koerselman - leidde tot een vijf kwartier durend sterk en creatief optreden dat tenminste ergens over ging.

Rein Swart

TUIN DER LUSTEN (Regie & Video-ontwerp)

Op een grote melkwitte bol worden in steeds wisselende ritmes beelden vertoond van Bosch' Tuin der Lusten. [...] En als je dat ziet in de supermuzikale context van synchrone en asynchrone muziek die zo indringend, meesterlijk, fris en fruitig om die mysterieuze bol heenzwiert, dan ben je al kapot na het tweede tableau […] De liefdevolle ommegangen waarbij de vijf 'jongens' de toverbol steeds betrekken bij hun spel maken dit tot een weergaloos 'schouwen in de ziel'.

Leidsch Dagblad, Lidy van der Spek

DIE VERBLECHERBANDE (Idee, Concept, Regie & Auteur)

De inhoud was niet alleen via het getoonde goed te begrijpen, maar hij kwam ook fascinerend tot uiting in de muzikale optredens en de muziek zelf. Daarin lag de uitzonderlijke kracht van het hele stuk. Beeldende en pakkende composities vormden de basis voor het fantasievol vertelde verhaal. Regisseur Annechien Koerselman en de musici hebben een kloppende selectie gemaakt. [...] Regisseur Annechien Koerselman vertaalde het naar samenhangende uitgebalanceerde scenes. Moedig bouwde ze eerst geleidelijk de spanning op, zo schroefde ze de verwachtingen op en de daaruit voortvloeiende vreugde over wat zich vervolgens dynamisch ontspon. 

Kulturzeitschrift, Silvia Thurner

Een succes over de gehele linie.

Clarino, Cornelia Härtl

PAR!S! PAR!S! (Concept, Regie, Auteur & Lichtontwerp)

Annechien Koerselman heeft een humorvol verhaal geschreven, waarin de artistieke flow die Parijs in de jaren 20 in zijn greep had goed tot uiting kwam. De musici verlangden terug naar vroegere tijden. Zonder te aarzelen zetten ze de tijdmachine in werking, die ze naar deze tijd transporteert en een ontmoeting met Erik Satie mogelijk maakt. Na een tussenlanding in 1938 keren de musici weer naar het hier en nu terug. Tussendoor worden we getrakteerd op spannende conflicten, humorvolle gebeurtenissen en zelfs twee flauwvalmomenten.
Met „Paris! Paris!“ leverden de Schurken in de regie van Annechien Koerselman en de vormgeving van Nina Ball fascinerend en inhoudsrijk muziektheater.

Kulturzeitschrift, Silvia Thurner

DE MUZIEKFABRIEK (Concept, Regie & Auteur)

Het blijkt dat ze de pvc-buizen waarmee ze werken kunnen bespelen als panfluitjes, elk één of twee noten, maar samen toch een compleet stuk muziek. Het is een van de talrijke betoverende momenten in de vrolijke muziekvoorstelling De Muziekfabriek van rietkwintet Calefax. […] De kindervoorstelling voor kinderen vanaf zes jaar zit perfect in elkaar. Er wordt geen woord gesproken, maar de vijf musici blijken begaafde mimespelers, die in gebaar en muziek een humoristisch en ontroerend verhaal over sociale relaties kunnen vertellen.

NRC Handelsblad, Jochem Valkenburg

WHAT ABOUT MARY (Regie, Script & Licht)

Regisseur Annechien Koerselman heeft er met bescheiden middelen een heerlijke theatrale voorstelling van gemaakt.

Haarlems Dagblad, Winand van de Kamp

Razend knap, geestig, maar ook ontroerend. De vijf Maria's lieten vele facetten van het vrouwenleven zien en horen. En alles met een lach, een traan en een verbluffende artisticiteit.

Meppeler Courant, Marjan Doorn

MOULIN ROUGE (Idee, Concept, Regie, Auteur, Muzieksamenstelling & Producent)

Met de opera Moulin Rouge zet Annechien Koerselman een sfeervol en romantische verhaal neer met mooie muziek. Je hoort de CanCan uit de operette Orphée aux enfers naast Chanson de l'adieu en delen uit La Bohème van Puccini. Moulin Rouge is op de Parade een voorstelling die zich onderscheidt en waar je met een voldaan gevoel uit naar buiten komt.

Gooddayz, Anneke Ruys

OPERA

DIJKDRIFT (Regie)

De gestileerde regie van Annechien Koerselman brengt het verhaal nabij, maar zorgt ook dat de rauwe, schokkende taferelen niet al te hard aankomen. Dit van religieuze kenmerken doordrongen stuk is een satire, maar de ondertoon is er toch een van dringende ernst. […] Dijkdrift is boeiend en heel oorspronkelijk muziektheater, waarin de verschillende disciplines bijzonder knap verweven zijn.

De Volkskrant, Frits van der Waa

Regisseur Annechien Koerselman zorgt ervoor dat Dijkdrift de toeschouwer opneemt en meezuigt in zijn eigen universum.

Trouw, Sara van der Kooi

Heel bijzonder is dat alle spelers zowel mooi zingen, prachtig musiceren en ook nog eens sterk acteren. Een ongelooflijke prestatie van regisseur Annechien Koerselman en alle uitvoerenden. Dijkdrift is een buitengewoon originele operaproductie.

Scenes, Jos Schuring

WAS LAUERT DA IM LABYRINTH (Regie)

Ontroerende solo’s, talrijke koren, goed opgebouwde dramatische structuur, door regisseur Annechien Koerselman vakkundig in spannende bewegingssequenties op toneel gezet

Süddeutsche Zeitung, Wolfgang Schreiber

HILDEGARD (Regie & Decor)

In de heldere regie en slimme scenografie van Annechien Koerselman en Vera Selhorst zijn alle rollen duidelijk uit elkaar te houden met zeer minimale middelen.

Theaterkrant, Henri Drost

Echtheid. Gelaagdheid. Kwaliteit. Oor en oog voor detail. In alles. Fijn gebruik van de ruimte. Mooie vondsten in beeld. Beweging in muziek wordt visueel gemaakt met gebaren, door gebruik van rekwisieten, gebruik van ruimte. Dagelijkse geluiden als het doorknippen van papier worden ingezet als muziek, woord-, en sfeerkleuring.

Brechtje Roos

ISOLA DISABITATA (Regie)

Onbewoond Eiland' Haydn mooi ongepolijst. […] Haar band met de natuur wordt verbeeld door een extra, niet sprekend personage: een danser die om haar heen draait en het gebeuren gadeslaat. Een prima vondst. […] Het slot is dubbelzinnig: blij met hun redding transformeren de hoofdpersonen: blaadjesjurk wordt mantelpak, bladerdak wordt kroonluchter en soepele natuurdans wordt stijve stijldans. Waren ze dan niet toch gelukkiger op het eiland?

NRC, Jochem Valkenburg

Annechien Koerselman [zette] de personages heel raak neer en ze creëerde diverse mooie scènes – geholpen door de prachtige lichtregie van Yvon Muller. Ook gaf ze de opera een verrassend einde.

Place de l'Opera, Jordi Kooiman

GOUD (Regie)

Het slagwerk en de snelle choreografie passen perfect in elkaar. Het verhaal heeft een bijzonder thema: hebzucht. De uitwerking is fantasierijk. 'Goud' is goud.

Tubantia, Jolien Leussink

DAS GEHEIMNIS DER BLAUEN HIRSCHE (Regie, Toneelbewerking, Decor-, Kostuum & Lichtontwerp)

Van het toneel gaat een betovering uit, die weliswaar ook eigen is aan de roman van Edward van de Vendel, verspreid over de vele pagina's en de poëtische taal. Maar hier zorgen muziek en de handelingen ervoor dat de kinderen geloven dat Lena dertien blauwe hertjes gezien heeft. […] De muziek en het spel met de kleine dingen maken het verhaal rond en sprankelend. Een feest der fantasie!

Berliner Zeitung, Cornelia Geissler

imagemicrofoon

TONEEL

PALJAS (Idee, Concept, Auteur, Regie)

'Georganiseerde chaos'. Dat kenmerkt de theaterstukken van Annechien Koerselman. 'Een typische Koerselman is seksueel, energiek en met veel lef'. [...] Ze houdt van romantiek, passie en grote uitspraken - Paljas, de nieuwe theaterproductie van regisseur Annechien Koerselman (1976) zit er vol mee. 

Volkskrantkln

De Volkskrant, Truus Ruiter

LAND VAN OVER ZEE (Idee, Regie, Muziekdramaturgie, Decor- & Videoontwerp)

De regisseuse over haar aanpak van de briefwisseling: „Als een soort Indiaan ben ik met een hakbijl door de tekst heen gegaan bij het bedenken waar de muziek moest komen en hoe die moest klinken. Dat heb ik Wiek geschreven: ik wilde het leitmotiv uit Mooie Anna terug laten komen, maar ook een leitmotiv voor de dochter. Ook heb ik hem gevraagd een Indianendans te componeren. Verder heb ik er een nummer van Glenn Miller ingegooid en komen er een country nummer en een lied over armoede in.”

ArtikelPZC03 11 2014

PZC, Ali Pankow

HET HUIS VAN DE TOEKOMST (Concept, Toneelbewerking, Regie, Muzieksamenstelling)

De voorstelling weerspiegelt overigens perfect het levensmotto van Koerselman. 'Als je sterft, moet je het gevoel hebben dat je niet laf in het leven hebt gestaan. De siamese tweeling doet dat in ieder geval en zelf probeer ik ook niet altijd de vertrouwde paden te bewandelen, maar steeds weer een nieuwe uitdaging aan te gaan. 

Telegraaf

De Telegraaf, Esther Kleuver

MUZIEKTHEATER

MOOIE ANNA (Regie & Muziekdramaturgie)

Bij de eerste lezing van het stuk viel het Koerselman op dat zij als enige van de cast af en toe smakelijk moest lachen. Zij schrijft het toe aan haar relativeringsvermogen dat zij tussen alle rampspoed ook de humor herkent. ,,Bovendien houd ik van mensen die zich er niet zomaar onder laten krijgen, maar ondanks tegenslag blijven doorzetten. Dat geldt ook voor Anna. Zij gaat niet in haar leven hangen. Ondanks veel tegenslag biedt haar verhaal dan ook veel humor’’, aldus de regisseur

PZC Ali Pankow

PZC, Ali Pankow

MOULIN ROUGE (Idee, Concept, Regie, Auteur, Muzieksamenstelling & Producent)

Met haar exuberante stijl van muziektheater gaat Koerselman regelrecht tegen de hedendaagse tijdgeest in. "We leven in een managersmaatschappij. De wereld van nu gaat over zakendoen, alles moet kloppen. We worden heropgevoed door bedrijven en de regering. Ze doen alsof we collectief vrije school hebben gedaan en niet kunnen nadenken. Die beschuldiging dat we linkse hobbyisten zijn, is daar het toppunt van. Alsof we de kantjes ervan af lopen. [...] Wat die managers niet willen accepteren, is dat de dingen soms gewoon niet kloppen in het leven. Ik vind een geïmproviseerd leven, met alle tegenslagen die erbij horen, juist leuk. Ik geloof in sprookjes. Ik droom van Moulin Rouge. Ze hoopt dat het publiek dat haar Paradeopera gaat zien er romantischer en nostalgischer van wordt. Want het leven is zinloos. Het zijn de verhalen van mensen die iets meemaken, die erbovenop komen, die het hoopvol maken. Zodra Mimi op het toneel staat te dansen is het op leven en dood. Tegenwoordig is dat onbestaanbaar. Dat mensen nog op leven en dood ergens voor staan."

Theatermaker01

TheaterMaker, Vincent Kouters

OPERA

DIJKDRIFT (Regie)

Want waar gaat dit stuk over, vroeg Koerselman zich af: „De plot is heel basaal en wordt steeds gruwelijker. Maar zoals Jezus in staat was tot vergeving, zo moet een mens ook veerkracht kunnen tonen: we hebben een hoop narigheid gehad, maar het leven gaat dóór. Ik wil een pleidooi voor weerbaarheid.”

NRC

NRC, Floris Don

GOLD (Regie & Lichtontwerp)

De componist, de librettist en ik hebben het stuk van begin af aan gezamenlijk ontwikkeld, legt regisseur Koerselman uit. Flora kwam met een voorstel voor een scene, Leonard liet zich daardoor tot componeren inspireren, maar keek dan eerst mee, hoe ik alles op toneel tot stand wilde brengen. Zo’n nauwe samenwerking is vrij ongewoon.

BM

Berliner Morgenpost, Martina Helmig

KANNST DU PFEIFEN, JOHANNA? (Regie & Lichtontwerp)

Vaak gaan voorstellingen voor kinderen over dieren of fantasiefiguren. Het mooie aan onze stof is, dat het een verhaal over mensen is, een familiegeschiedenis waarmee iedereen zich identificeren kan. [...] Er sterft iemand, en toch gaat het niet over de dood, maar over het leven en (menselijke) relaties.

Deutsche Oper Magazine nr 4

Deutsche Oper Magazine 2013, Nr. 4

Meer en uitgebreidere persartikelen of interviews - specifiek per voorstelling - zijn te vinden in de verschillende portfoliomappen:

Dossier Portfolio Toneel Artikel
  Dossier PortfolioMuziektheater Artikel
  Dossier PortfolioOpera Artikel

Kies een Portfoliomap en een voorstelling van uw interesse. Scroll vervolgens naar de pagina "De Pers over...".