swingend muziektheater vanaf 4 +

 

Oost West Thuis Best. Iedereen kent dat gevoel, iedereen heeft het nodig. Maar wanneer voel je je eigenlijk ergens thuis? Wat zorgt voor dat vertrouwde gevoel? Welke geluiden, welke geuren, welke spullen, welke vrienden horen daarbij? Hoe groot of hoe klein is je thuis? Nodig je er andere beesten uit? Al die vragen komen de woudvogel, de wasbeer en de schildpad tijdens de creatie van hun eigen nieuwe thuis tegen. En terwijl ze ontdekken dat soms het thuis van het ene beest, niet het thuis voor het andere beest is, ontdekken ze al spelende ook de kracht van samenzijn en samenwerken.

Eerder ontwikkelde Blazerstrio Dividivi3 samen met regisseur Annechien Koerselman Als Heksen heksen (4+) over drie muzikale heksen. Ook in Beestenboel in de Bush zal muziek de enige voertaal zijn, en wordt humor niet geschuwd. Tijdens hun muzikale avontuur laten de beesten werken horen van o.a. Schnittke, Piazzolla en Haydn. 

Publiciteitsfoto Beestenboel

Foto © Bas Oosterwal

Credits Cast & Crew

Trailer © Nander Cirkel/Het Grachtenfestival

Radio 4 Earbites

Dinsdag 13 augustus 2019, 18.16PM

EarbitesVan zaterdag 10 tot en met zaterdag 17 augustus 2019 kun je elke dag tussen 18:00 en 19:00 uur in NTR Podium luisteren naar EarBites. Dieuwertje Blok presenteert deze muzikale talkshow vanaf het Grachtenfestival. In de Zuilenzaal van het Compagnietheater ontvangt Dieuwertje iedere dag verschillende musici die optreden tijdens het festival. Een mooie terug- en vooruitblik met interviews en veel live muziek.

Beluister hieronder het fragment, waarin Dieuwertje Dividivi3 ontvangt en Paloma de Beer en Annechien Koerselman interviewt:

Audio Logo

www.nporadio4.nl

elfde olifantastische concert

Alle astronauten aan boord? Onze expeditie in het oneindige van het universum staat op het punt te beginnen. 3, 2, 1 - lancering raket! En los van de grond zijn ze: Elefant, Hase, Anke en André, op weg naar de verste sterren en planeten - onder begeleiding van galactische muziek van het WDR Funkhausorchester.

Anke Engelke en André Gatzke ontdekken sinds 2011 samen met Elefant und Hase en het WDR Funkhausorchester de wereld van de muziek. Elk jaar staat een ander klankthema centraal, zoals de muzikale dierenmelodieën in het concert Tierisch was los en klassieke feesthits in Feest (Geburtstagparty). Dit seizoen richten ze zich op muziek in de ruimte. Im Weltraum (In de Ruimte) is een theatraal concert voor de allerkleinsten om zich te verwonderen, te luisteren en om mee te doen.

Weltall

Illustratie © WDR

Credits Cast & Crew

een non-verbale, participatieve muziektheatervoorstelling voor de hele familie (vanaf 4 jaar)

Als kerstverrassing voor hun ouders willen de kabouterkinderen Vesta en Diana een dennenboom versieren, maar per ongeluk halen ze daarmee ook het land van Koning Winter overhoop. Hierop moet Koning Winter op zijn beurt de hulp van zijn collega seizoenen Prins Primavera, Zomerkoning Estate en Graaf Herfst Autunno inroepen om op tijd nog een witte kerst tot stand te brengen. Maar zoals het een goed kerstverhaal betaamt: Eind goed al Goed!

Oh Wonderboom is een betoverend kerstverhaal met de kabouterkinderen Vesta en Diana in het Kabouterbos! Vier muzikanten kruipen in de rollen van de vier seizoenen en duikelen samen met het publiek klassieke Oostenrijkse, Portugese en Amerikaanse kerstliederen op en werken van Claude Debussy, Engelbert Humperdinck en Astor Piazzolla. In dit participatieve concert staat de non-verbale kracht van muziek centraal. Het spel en de werking van de muziekinstrumenten worden samen ontdekt, gesprekken worden zonder woorden gevoerd en onderlinge misverstanden worden muzikaal bijgelegd.

Oh Wunderbaum

Illustratie © Onbekend

Credits Cast & Crew

Op verzoek van de WDR en het WDR Runfunkchor ontwikkelt en regisseert Annechien 2 videoclips, die opgenomen worden in de monumentale Karl von Bismarcksaal van het WDR Funkhaus. Het vrouwenkoor laat daarin de beroemde song The Rose van Bette Midler horen. Het herenkoor zingt het Schotse volkslied Loch Lomond, waarvan de melodie Keulse voetbalsupportes maar al te bekend in de oren zal klinken. Hierop is namelijk de hymne Mer stonn zu dir van voetbalclub FC Köln gebaseerd.

Beide videoclips zullen geopenbaard worden op het You Tube kanaal van het WDR Rundfunkchor.

Loch Lomond

Screenshot © WDR

Credits Cast & Crew

Concept, Regie, Video- & Lichtontwerp © Annechien Koerselman

Video © WDR Rundfunkchor Keulen

"Loch Lomond" is een Schotse traditional, een volkslied. Er wordt gezongen over de prachtige oevers van Loch Lomond, het grootste meer van Schotland. Een mannenensemble van het WDR-Rundfunkchor zingt dit prachtige lied in een arrangement van J. Quick. Het werk werd op 24 augustus 2021 opgenomen in de WDR Funkhaus Wallrafplatz.

Als paleismuren van zich laten horen

Wie kent haar niet: Loo, het bijna 400 jaar oude paleis van de Oranjes in hartje Apeldoorn. Maar hoe goed ken je deze diva met royale trekken echt?

Loo is een wervelende muziektheatervoorstelling waarin Marketingmanager Klamer en zijn assistente Alicia op zoek gaan naar de ziel van Loo. Ze hebben grootse plannen met het paleis, nu zij volledig vernieuwd, heringericht en verbouwd is. Maar Loo, gespeeld door sopraan Laetitia Gerards, is een eigenzinnige dame, die zich niet zomaar voor ieders karretje laat spannen. Althans dat denkt ze, maar dan kent ze Klamer nog niet … Zodra Loo een paleisdeur opent, maken Klamer en Alicia een theatrale duikvlucht in haar verleden, dat ook haar eigen hart niet ongemoeid laat. Heimwee naar vervlogen tijden, toen majesteiten haar bewoonden, musici in haar concertzaal optraden en ze haar kroonluchters liet stralen tijdens weldadige diners, maakt Loo openhartiger en loslippiger dan je van een koninklijk paleis zou verwachten.Heeft de 400 jaar oude dame Loo anno 2022 nog een toekomst? Oordeel zelf.

Loo is even komisch als dynamisch muziektheater, waarin je een theatrale rondleiding krijgt achter de schermen van Loo. De setting waarin dit alles gebeurt is anders dan anders. De Middenzaal (Rabobankzaal) van Orpheus is voor deze speciale gelegenheid omgebouwd tot audiëntiezaal. Terwijl het publiek op klanken van componisten als Lully, Mozart en Offenbach een majesteitelijk diner wordt geserveerd, ontspint zich een spannend spel tussen schijn en werkelijkheid. Daar stoffen Loo, Klamer, Alicia samen met een achtkoppig muzikaal ensemble de Nederlandse geschiedenis af, geven bijna vergeten stadhouders, koningen en koninginnen acte de présence, en worden bruggen geslagen naar het nu.

Loo is de tweede eigen productie van Theater Orpheus. Deze producties zijn gebaseerd op regionale verhalen die een landelijke uitstraling hebben.

Loo SvenScholten TheaterOrpheus

Foto © Sven Scholten

Credits Cast & Crew

Voorpubliciteit

De Stentor, Ingrid Willems,  22 april 2021

In de voorstelling wil ik de worsteling van het bestaansrecht van Paleis Het Loo laten zien.
Het Loo is er al bijna vierhonderd jaar en ik merk dat er in het westen van het land, waar ik woon, nauwelijks aandacht voor is. Terwijl ik denk: Het Loo is zo’n belangrijk onderdeel van de Nederlandse identiteit. Het Paleis is vierhonderd jaar met ons meegegroeid en heeft alle fases meegemaakt.

Stentor 22april2021 448

 Video © Ingrid Willems/De Stentor

Apeldoorn Direct, David Levie,  22 april 2021

Radio Voorst Veluwe Zoom

Zaterdag 24 april 2021, 13.40PM

Beluister hieronder het fragment, waarin Chris Wolters Annechien Koerselman interviewt over haar productie Loo:

Audio Logo

www.voorstveluwezoom.nl

Première 16 februari 2020, Batavierhuis, Rotterdam

Is jazz music too? Het antwoord van Éva Gauthier, op wie fictief de spotlight gezet wordt in het theatrale concert van Duo IJlstra-García was een volmondig “ja”. Maar niet iedereen kon zich in haar opvatting vinden, zo bleek op 1 november 1923 toen ze haar concert "Recital of Ancient and Modern Music for Voice” opvoerde. In dat berucht geworden concert combineerde ze klassiek repertoire met moderne jazzwerken van o.a. George Gershwin. Het muzikale establishment stond op de achterste benen. Jazz was geschikt is om op te dansen, maar niet om gepresenteerd te worden in een concert. Dat was 1923. Maar hoe denken we hier anno 2020 eigenlijk over? Duo IJlstra-García gaat op zoek.

In het theatrale concert Is Jazz music too? combineert het tweetal het uiteenlopende repertoire, dat Éva Gauthier introduceerde met imaginaire brieven, geschreven door schrijfster Corinne Heyrman. Regisseur Annechien Koerselman smeed dit alles vervolgens tot een smaakvol geheel, waarbij ze Femke IJlstra en Celia García-García soms de rol van Éva dan weer die van een van de befaamde componisten (Ravel, Gershwin en Stravinksy) laat aannemen. Drie mannen die als bijen op de High Priestress of the Modern Song afvlogen. In de lijn van Éva Gauthier is dit concert anders dan anders. Geen praatje bij muziek. Maar eentje waarbij de toeschouwer als vanzelf teruggevoerd wordt naar de wereld van toen, die verdacht veel lijkt op de wereld van nu.

Publiciteitsbeeld Is Jazz music too

Illustratie © Elline Jetten

Credits Cast & Crew

Promotievideo © Bart Buerman (Bart at Work) t.b.v. de Crowfundingactie op VoordeKunst

of de knallendste bankoverval aller tijden

Iedereen kende ze. Iedereen wist wie ze waren. The Brass Boys en hun muziek waren populair bij iedereen en iedereen wilde ze horen spelen. Maar de tijden zijn veranderd en dit keer zijn ze in nood. De geldkraan waarmee ze altijd weer nieuwe muziek creëerde is opgedroogd, een drama dreigt! Want als ze als band willen blijven functionen, moet er snel iets gebeuren.

De groep smeedt een plan: Om zichzelf van het meest noodzakelijke te voorzien, besluiten ze de nieuwe stadsbank te beroven. Vannacht moet het gebeuren, de nacht voor de opening van de bank! Zullen de Koperblandieten de code van de kluis op tijd kraken?

Wat muziek allemaal teweeg brengt en wat muziek met ons doet, is het onderwerp van deze turbulente en grappige muzikale komedie. De leden van de Koperblandieten zijn vrolijke en moedige mensen. Ze dromen van steeds maar weer nieuwe muziek creëren en proberen hun doel te bereiken tegen elke prijs. Tja - en op weg om onze diepst geheime verlangens te vervullen, komen we ook altijd onverwachte verrassingen tegen... Het verhaal wordt verteld zonder woorden en met heel veel muziek!

07verblecherbandeAnjaKoehler 

Foto © Anja Koehler

Credits Cast & Crew

Trailer © Christoph Greussing

Recensies

Kulturzeitschrift, Silvia Thurner, 29 juni 2017

De inhoud was niet alleen via het getoonde goed te begrijpen, maar hij kwam ook fascinerend tot uiting in de muzikale optredens en de muziek zelf. Daarin lag de uitzonderlijke kracht van het hele stuk. Beeldende en pakkende composities vormden de basis voor het fantasievol vertelde verhaal. Regisseur Annechien Koerselman en de musici hebben een kloppende selectie gemaakt.
Dat achter de enorm precieze weldoordachte bewegingscyclussen, het mimische acteren maar ook de virtuoze muzikale speelwijze een enorme mentale inspanning schuilt, was de muzikanten op geen enkel moment aan te zien. Dit is precies waar onder andere het meesterschap van het "Sonus Brass Ensemble" zich in openbaart.
Regisseur Annechien Koerselman vertaalde het naar samenhangende uitgebalanceerde scenes. Moedig bouwde ze eerst geleidelijk de spanning op, zo schroefde ze de verwachtingen op en de daaruit voortvloeiende vreugde over wat zich vervolgens dynamisch ontspon.

Reportage Die Verblecherbande (De Koperblandieten), Oostenrijkse premiere tijdens de Bregenzer Festspiele. 28 juni 2017

Reportage © Orf TVThek

100.7 Luxembourg

De Sonus Brass Ensembel 24. Mäe 2017 - 14:40

De 25. Mäerz spillt de Sonus Brass Ensembel an der Philharmonie d'Uropféierung vun hirem neie Programm "Die Verblecherbande". Et ass en inzeenéierte Concert fir Kanner, deen d'Geschicht vu fënnef Museker verzielt, déi eng Bank iwwerfalen. Dat besonnescht ass, datt d'Opféierung komplett ouni Wierder auskënnt. Wéi funktionéiert dat? A wéi eng Musek kann een sech erwaarden? De Luc Boentges hat d'Geleeënheet an eng Prouf eranzelauschteren a mat de Museker ze schwätzen.

Audio Logo

www.100komma7.lu

 

Muziektheater rond de muziek van de Roaring Twenties

Stel je toch eens voor dat je terug zou kunnen reizen in de tijd! Naar Parijs, naar die spannende tijd rond 1920. Toen de bioscoop uitgevonden werd, vliegtuigen voor het eerst opstegen en creatieve ideeën je domweg om de oren vloog. Toen kunstenaars uit de hele wereld zich in deze romantische en bruisende wereldstad verzamelden en hun mooiste werken creëerden. Stel je toch eens steeds dat je je hen ontmoeten kon! Deze hartstochtelijke wensdroom laat de drie musicerende vrienden - een uitvinder, een schrijver en een schilder - niet los. Want stel je toch eens voor dat ze dankzij de tijdmachine van de uitvinder de al lang verloren gewaande compositie van een wereld-beroemde Parijse componiste in handen konden krijgen!

PAR!S! PAR!S! is een inspirerende muzikaal-theatrale tijdreis vol avonturen. Met hulp van het publiek wordt niet alleen de tijdmachine muzikaal in werking gesteld, maar ook de onvergetelijke sfeer tot leven gewekt die heerste in het Parijs van begin vorige eeuw. De fascinerende muziek van Erik Satie, Bela Bartok, Bohuslav Martinů en vele anderen, evenals het humoristische spel dompelt de toeschouwer onder in deze boeiende tijd. Stiekem hoop je dat ze nooit meer eindigen zal!

Affiche Paris Paris

Image © Christoph Greussing

Credits Cast & Crew

Trailer & Animation © Christoph Greussing

Recensies

Kulturzeitschrift, Silvia Thurner, 24 juni 2019

Martin Deuring, Stefan Dünser, Martin Schelling en Goran Kovacevic nemen de toehoorders in de Seestudio van het Festspielhaus mee op een fantasievolle en humoristische reis naar vroegere tijden, op zoek naar een op een servet genoteerde melodie. De "Schurken" acteerden en musiceerden op het hoogste niveau in het slimme verhaal van Annechien Koerselman. Het gemak waarmee alles gepresenteerd werd, zorgde ervoor dat je helemaal vergeten zou welke uiteenlopende en verfijnde muziek het werk als geheel bij elkaar hield.
Annechien Koerselman heeft een humorvol verhaal geschreven, waarin de artistieke flow die Parijs in de jaren 20 in zijn greep had goed tot uiting kwam. De musici verlangden terug naar vroegere tijden. Zonder te aarzelen zetten ze de tijdmachine in werking, die ze naar deze tijd transporteert en een ontmoeting met Erik Satie mogelijk maakt. Na een tussenlanding in 1938 keren de musici weer naar het hier en nu terug. Tussendoor worden we getrakteerd op spannende conflicten, humorvolle gebeurtenissen en zelfs twee flauwvalmomenten.
Ook dramatisch was "Paris ! Paris! " goed geconstrueerd. Tussen de bedrijven door nodigden de musici het publiek uit om deel te nemen met geluiden en body percussie tijdens het tijdreizen. Zo zorgden het tikken van de klok, de bepalen van de bestemming en ook de geluiden van de verschillende vervoersmiddelen voor veel afwisseling.
Met „Paris! Paris!“ leverden de Schurken in de regie van Annechien Koerselman en de vormgeving van Nina Ball fascinerend en inhoudsrijk muziektheater.

Kulturzeitschrift

Vorarlberger Nachrichten, Christa Dietrich, 23 juni 2019

Basel (CH), 14 november 2018

Nogmaals bedankt voor deze geweldige "Paris! Paris "- voorstelling in het Tinguely Museum in Basel! Jullie zijn zo verfrissend, zo veel plezier met elkaar op het podium, zoveel schoonheid in jullie samenklank! En eigenlijk is deze productie voor alle leeftijden geschikt: voor kinderen is ze leuk, betoverend en zo enorm levendig; voor professionele musici zit julllie vol met slimmighedenen inside jokes en geweldig samenspel! (Ik heb niet het juiste woord ...) Mijn gezicht deed pijn van het lachen ... Toen ik woensdagavond thuis kwam kon ik alleen nog over jullie voorstelling pratenn! Het was gewoon geweldig. Alle musici moeten jullie zien!

Hopkinson Smith (internationale Ster, Luitist)

Cora Burggraaf en de binnenstem van Elsa Diepenbrock

Inner Voice is een muzikale voorstelling over een vrouw die haar eigen stem lange tijd liet verstommen. Als echtgenote van de beroemde componist Alphons Diepenbrock die alle aandacht opeiste, viel Elsa Diepenbrock langzaamaan stil. Ook al hielp zij als stottertherapeut anderen juist te praten en sprak zij met gemak in drie talen een grote groep mensen toe, haar eigen stem haperde. Geleidelijk bewoog zij van branie naar bescheidenheid.

Omdat muziek voor Elsa gelijk stond aan het leven, zong zij in haar hoofd. Cora Burggraaf duikt in haar wereld en leent Elsa haar stem. Hun stemmen passen bij elkaar. Inner Voice is een verhaal van herkenning. Wandelend door de Ecokathedraal luister je met een koptelefoon op naar Elsa’s muzikale en persoonlijke wereld, waarin o.a. muziek van Alphons Diepenbrock, Gustav Mahler, Richard Wagner, Anna Cramer, Georges Bizet een rol speelt. Doordat gebruik wordt gemaakt van binaural geluidstechniek lijkt het alsof de stemmen en de muziek in je hoofd zitten. Zo ervaar je bijna fysiek de binnenwerelden van Elsa, Cora en hopelijk die van jezelf. Maar vergis je niet: er komt een moment dat de binnenstem een buitenstem wordt, in levende lijve…

De voorstelling is gebaseerd op de roman Cécile en Elsa, strijdbare freules van Elisabeth Leijnse.

innervoice vierkant

Campagnebeeld © Larisa Wiegant

Credits Cast & Crew

Cora Burggraaf (zangeres, theatermaker) vertelt over haar voorstelling Inner Voice en legt uit hoe ze te werk is gegaan. De voorstelling gaat over Elsa Diepenbrock, de vrouw van componist Alphons Diepenbrock, een vrouw wier krachtige uitgesproken stem langzaam verstomde. Cora onderzoekt in haar voorstelling wat er gebeurt als iemand zichzelf wegcijfert en langzaam stilvalt.

Video © Nander Cirkel