Het Grachtenfestival 2019 barst op vrijdag 09 augustus met een stijlvol openingsconcert op het water voor Festivalcentrum Het Compagnietheater. De Kloveniersburgwal transformeert deze avond in een prachtige concertzaal waar jonge musici de hoofdrol spelen. In de regie van Annechien Koerselman presenteren zij een staalkaart van al het moois dat het aanstaande festival de revue zal passeren.

Geheel in het teken van het Grachtenfestivalthema 2019 Schatten van vrouwen brengen we ook tijdens de Opening een ode aan de vrouw, en in het bijzonder aan muzikale vrouwen, die niet alleen een grote inspiratiebron voor velen waren maar wier geest ook vandaag de dag nog voortleeft in de muziek. 

Tijdens het openingsconcert kom je alvast dichtbij enkele van de Grachtenfestivalmusici. Waaronder zanger en Artist in Residence Raoul Steffani en Dominique Vleeshouwers, één van de genomineerden voor de GrachtenfestivalPrijs 2019. 

Deze feestelijke opening van het Grachtenfestival is vrij toegankelijk en kunt u zowel van de kade bijwonen als per (eigen) boot bezoeken. Kom op tijd en geniet!

01 Grachtenfestival 2017

Foto © Ronald Knapp

Credits Cast & Crew

Musici Raoul Steffani (Bariton), Yang Yang Cai (piano), Dominique Vleeshouwers (percussie), Syrene Saxofoon (Annelies Vrieswijk - altsaxofoon, Evelien Jansen - dans, Niek Wagenaar - dans), Anne Suurendonk - choreografie), Cunana Ensemble (Mariana Preda - panfluit, Noa Eyl - viool, Gabriel Barbalau - contrabas, Dani Luca - cymbalom), Kika Sprangers Trio (Kika Sprangers - saxofoon & compositie, Wolfert Brederode - Piano, Jasper van Hulten - percussie) en Pynarello.

Performer & Choreografie Fay Loren

Presentator Dieuwertje Blok

 

Concept, Regie & Decorontwerp Annechien Koerselman

Kostuumontwerp & uitvoering Margot Koudstaal

Lichtontwerp Jeroen Smith

Geluid Marc Baijens

Programmeur Lestari Scholtes

Uitvoerend Producent Anna Schaap

Organisatie Het Grachtenfestival Amsterdam

 

Speelperiode

Amsterdam Kloveniersburgwal t.h.v. Het Compagnietheater 09 augustus 2019 21.00uur

 

Voor meer informatie: www.hetgrachtenfestival.nl

Grachtenfestial 2019

swingend muziektheater vanaf 6 +

 

Oost West Thuis Best. Iedereen kent dat gevoel, iedereen heeft het nodig. Maar wanneer voel je je eigenlijk ergens thuis? Wat zorgt voor dat vertrouwde gevoel? Welke geluiden, welke geuren, welke spullen, welke vrienden horen daarbij? Hoe groot of hoe klein is je thuis? Nodig je er andere beesten uit? Al die vragen komen de woudvogel, de wasbeer en de schildpad tijdens de creatie van hun eigen nieuwe thuis tegen. En terwijl ze ontdekken dat soms het thuis van het ene beest, niet het thuis voor het andere beest is, ontdekken ze al spelende ook de kracht van samenzijn en samenwerken.

Eerder ontwikkelde Blazerstrio Dividivi3 samen met regisseur Annechien Koerselman Als Heksen heksen (4+) over drie muzikale heksen. Ook in Beestenboel in de Bush zal muziek de enige voertaal zijn, en wordt humor niet geschuwd. Tijdens hun muzikale avontuur laten de beesten werken horen van o.a. Schnittke, Piazzolla en Haydn. 

photo

Credits Cast & Crew

een muziektheatervoorstelling voor iedereen vanaf 4 jaar, gebaseerd op De paraplu van Ingrid & Dieter Schubert, uitgegeven door Lemniscaat

Op een herfstdag stuit een zwart hondje (Quibus) op een vreemd object. Terwijl hij het aan een onderzoek onderwerpt, blaast het zich ineens zo op, dat Quibus hoog het luchtruim ingetrokken wordt. En vanaf dat moment is alles anders, want met De rode Paraplu beland je in de vreemdste avonturen. Dan leer dansen op het wolkendek, maak je kennis met hongerige alligators, krijg je een rustgevend kijkje in de oceaan, slinger je aan lianen over een bloedheet eiland, en tapdans je op de Noordpool.

De levendige muziektheatervoorstelling is gebaseerd op het prentenboek De Paraplu van Ingrid en Dieter Schubert. Inmiddels is het kleine zwarte hondje voor menigeen een klassieke held geworden. Ook de makers van de Paraplu hebben zich door het rode object op sleeptouw laten nemen. Laat je meevoeren door de klankrijke atmosferische muziek van Nicoline Soeter, de speelse fantasierijke regie van Annechien Koerselman en de humoristische teksten van Floortje Schoevaarts en ontdenk een wereld waarvan je het bestaan niet vermoedde.

 

Paraplu Affiche765

Illustratie © Ingrid en Dieter Schubert

Credits Cast & Crew

Trailer © Bowie Verschuuren

Voorpubliciteit

Eindhovens Dagblad, René van Peer,  07 feburari 2019

Eindhovens Dagblad 01kln

Wat was het leuk, mooi, spannend, inspirerend gisteren, De paraplu ! ... Top was het!
Het is een hele goede voorstelling voor kids. Zo veel creativiteit, "kindkennis" zat er in. ... Geweldig vond ik hoe het begint, Quibes ligt op de grond te slapen en hoe beeldend is dan de "dialoog" tussen jou en de "cello". Weet je dit soort momenten kunnen de fantasie van kinderen zooooo enorm aanspreken.
Ook jullie decor was zo "fantasieactiverend"! In deze tijd wanneer dingen vaak zo zijn "voorgekauwd" en er is dus geen ruimte mee is voor de eigen fantasie om de vrije ruimte in te vullen......
Wat leuk dat de instrumentalisten niet alleen speelden maar ook zongen of spraken of het publiek erbij betrokken. Zo werd het een hele levendige voorstelling!
Ik vond de muziek ook spannend en expressief, en heel vrij. Was natuurlijk een gouden greep van jullie om ons steeds betrekken met klappen en geluiden maken...
De perfecte combi voor 2 verschillende kinderen. De een vond het vooral leuk om mee te doen. En de ander was vooral het verhaal aan het voorspellen (want net vantevoren het boek gelezen) en te ontdekken wat je allemaal van paraplu's kan maken. En niet te vergeten, voor volwassenen ook nog leuk om te luisteren en kijken.
Ga nu thuis knutselen met paraplu's geloof ik.

Teaser © Bowie Verschuuren

de koffiecantate en boerencantate van Johann Sebastian Bach

Premiere: 23 november 2018 Kruispuntkerk Voorschoten

 

Camerata Delft brengt twee beroemde wereldlijke cantates van Johann Sebastian Bach (BWV 211 "Koffiecantate" & BWV 212 "Cantate Burlesque" als ‘mini-opera’s’ ten tonele. Want in tegenstelling tot zijn kerkelijke cantates raken deze rechtstreeks aan het weelderige aardse bestaan, en nodigen daarmee uit tot een liederlijke vertolking.

In de koffiecantate staat het gevaar van de verlokkingen des levens centraal. Dat wil zeggen: koffie. Dat klinkt ons nu wellicht wat onwezenlijk in de oren, maar ten tijde van Bach zag men grote gevaren in dit bruine goedje. Voor vrouwen en kinderen was het zelfs verboden. Het nuttigen van koffie mag dan heden ten dage een ingeburgerd fenomeen zijn, dat betekent niet dat daarmee andere gevaren ook zijn uitgebannen. In zijn zwakheid blijkt de mens nog maar al te gemakkelijk voor verleidingen te kunnen zwichten. Zo kent iedereen bijvoorbeeld wel iemand in zijn omgeving die aan zijn mobiele telefoon vastgekleefd lijkt te zitten.

En ook in de boerencantate blijkt de moraal niet altijd even hoog in het vaandel te staan. Daarin volgen we twee volkse types, die de bloemetjes buitenzetten tijdens de nationale feestdag. Want de verjaardag van je baas moet tenslotte groots gevierd worden. Een dag niet gefeest is een dag niet geleefd!   

Koffiecantate

Image © unknown

Credits Cast & Crew

Video © Camerata Delft (Andrew Clark)

Musiktheater rundum die Musik der goldenen zwanziger Jahre

Stell dir mal vor, dass du in der Zeit zurück reisen könntest! Nach Paris, in die spannende Zeit um 1920. Als das Kino erfunden wurde, Flugzeuge zum ersten Mal aufstiegen und einem die kreativen Ideen nur so um die Ohren flogen. Als sich Künstler aus aller Welt in dieser romantischen und quirligen Weltstadt versammelten und ihre schönsten Werke kreierten. Stell dir doch vor, dass du dich unter ihnen bewegen könntest! Dieser sehnsüchtige Wunschtraum lässt die drei musizierenden Freunde – einen Erfinder, einen Schriftsteller und einen Maler – nicht los. Denn stell dir mal vor dass sie Dank der Zeitmaschine des Erfinders die lange verloren geglaubte Komposition eines weltberühmten Pariser Komponisten in die Hände bekommen könnten!

PAR!S! PAR!S! ist eine inspirierende musikalisch-theatralische Zeitreise voller Ereignisse. Mit Unterstützung des Publikums wird nicht nur die Zeitmaschine musikalisch bedient, sondern auch die unvergessliche Atmosphäre zum Leben erweckt, die am Anfang des vorigen Jahrhunderts in Paris herrschte. Die faszinierende Musik von Erik Satie, Bela Bartók, Bohuslav Martinů und vielen anderen sowie das humorvolle Spiel lässt die Zuschauer in diese fesselnde Zeit eintauchen. Heimlich hofft man, dass sie nie enden wird!

Affiche Paris Paris

Image © Christoph Greussing

Credits Cast & Crew

Trailer & Animation © Christoph Greussing

Noch ein Mal danke für diese wunderbare „Paris! Paris!“-Vorstellung im Tinguely Museum Basel! Ihr habt so eine Frische, so viel Lust miteinander auf der Bühne zu sein, so viel Schönheit in euerm Ensembleklang! Und eigentlich ist diese Produktion für alle Altersgruppen hingezielt: Für die Kleinen ist es lustig, himmlisch und so sehr lebendig; für gebildete Musiker ist eure Musik voll von cleveren Momenten und Insiderwitzen und tollem Zusammenspiel! (Ich habe nicht die richtige Worte...) Mein Gesicht tat weh von Lächeln... Als ich am Mittwoch Abend nach Hause kam konnte ich nur noch von eurer Vorstellung sprechen! Es war einfach super. Alle Musiker sollten euch erleben!

Hopkinson Smith (international Lautenist Star)

Kritiken

Kulturzeitschrift, Silvia Thurner, 24. Juni 2019

Martin Deuring, Stefan Dünser, Martin Schelling und Goran Kovacevic nahmen die Zuhörenden im Seestudio des Festspielhauses mit auf eine fantasie- und humorvoll erzählte Reise in vergangene Zeiten und auf die Suche nach einer auf eine Serviette notierten Melodie. Auf höchstem Niveau spielten und musizierten „Die Schurken“ die klug erzählte Geschichte von Annechien Koeselman. Die Leichtigkeit der Darbietungen ließ dabei ganz vergessen, welch differenzierte und anspruchsvolle Musik das Werkganze zusammenhielt.
Annechien Koerselman hat eine humorvolle Geschichte geschrieben, in der der künstlerische Charme in Paris während den 1920er Jahren gut zum Tragen kam. Die Musiker sehnten sich zurück in frühere Zeiten. Kurzerhand starteten sie ihre Zeitmaschine, die sie dorthin versetzte und eine Begegnung mit Erik Satie - wunderbar verkörpert von Martin Schelling - möglich machte. Nach einer Zwischenlandung im Jahr 1938 gelangten die Musiker wieder in die Gegenwart. Dazwischen ereigneten sich spannungsgeladene Interessenskonflikte, humorvolle Begebenheiten und sogar zwei Ohnmachtsanfälle.
Auch dramaturgisch war „Paris! Paris!“ gut aufgebaut. Zwischendurch luden die Musiker das Publikum ein, mit Geräuschen und Bodypercussion bei der Zeitreise mitzuwirken. So sorgten das Ticken der Uhr, das Anpeilen des Ortes sowie die Geräusche der unterschiedlichen Bewegungsmittel für viel Abwechslung.
Mit „Paris! Paris!“ gelang den Schurken in der Regie von Annechien Koerselman und der Ausstattung von Nina Ball ein faszinierendes und inhaltsreiches Musiktheater.

Kulturzeitschrift

Vorarlberger Nachrichten, Christa Dietrich, 23. Juni 2019