Van Poppins tot Callas

Haar naam is zo oud als de jaartelling: Maria. Door de eeuwen heen is haar naam blijven klinken, zonder aan kracht in te boeten. Van moeder tot majesteit: Maria’s bleven komen en gaan. Maria Callas, Mary Poppins, Bloody Mary… zonder Maria gaat de geschiedenis mank.
Ze was muze voor menig componist. Palestrina, Schubert, Rodgers & Hammerstein. De onze-lieve-vrouwen van Wishful Singing brengen ze allemaal tezamen in het programma What about Mary, waarin Maria de maat van elke melodie is. Want laten we eerlijk zijn: zonder Maria geen Sound of Music.

In deze muzikale voorstelling passeren diverse kleurrijke Maria’s de revue: Maria de moeder, de liefhebbende vrouw, maar ook Maria de spring-in-het-veld, de ontregelende intrigante of juist de denkende, onderzoekende Maria. Even bont en grillig als het leven zelf waarin vrouwen voortdurend ‘switchen’ van rollen, die nastreven, perfectioneren, maar die graag ook alle rollen tegelijk willen spelen. Maria als modern rolmodel ontkomt niet aan keuze-stress en het betere multitasken. Kortom, een interessante clash van Maria’s. Bezongen en verwoord in eeuwenoude, herkenbare vormen, maar ook frisse nieuwe muzikale ontmoetingen en kruisbestuivingen.

 

Affiche765 What about Mary

Foto & Grafische Vormgeving © Henry Faber

Credits Cast & Crew

Trailer © Bowie Verschuuren

Recensies

Haarlems Dagblad, Winand van de Kamp, 06 april 2019

Regisseur Annechien Koerselman heeft er met bescheiden middelen een heerlijke theatrale voorstelling van gemaakt. De door moeder de vrouw gestreken tafellakens veranderen in zusterkleden, een rode shawl wordt een sexy string. Huishoudvoorwerpen leveren de begeleiding van 'Lady Madonna' van The Beatles. Om met Leonard Bernstein te spreken: "The most beautiful sound I ever heard, Maria".

Haarlems Dagblad

Meppeler Courant, Marjan Doorn, 18 maart 2019

Gisteren voorpremière gezien van "What about Mary": eindelijk weer eens een echt vrouwelijk programma, waardig, grappig, kwetsbaar, zacht en sterk, muzikaal, verleidend. Ik vind dat hier snel iets van in de media mag verschijnen, om ons te laten zien wat echte vrouwelijkheid ook al weer was. Absolute aanrader!!!
Dit is echt een concert dat je niet mag missen! Theater pur sang met hemelse stemmen, scherpe teksten, een lach en een traan. Een “must see” voor alle sterke, zelfbewuste, onzekere en struggelende vrouwen (en voor de stoere mannen die graag sterke vrouwen zien en horen ?)! Dus als je nog kaarten kunt bemachtigen, doen!!!
Heel sterk is dat jullie er echt een ‘act’ van maken en niet alleen maar héél mooi zingen, individueel zijn jullie erg verschillende types en samen toch weer heel erg goed. [...] Kleding was perfect en zelfs sfeervol
Ik vond het prachtig, loep zuiver en het zag er heel leuk uit, strak geregisseerd!! Top
Ik heb erg genoten van dit gevarieerde programma en jullie prachtige stemmen. Bedankt! En veel succes met deze tour!
Het was een prachtig concert! Fris, vrolijk, soms ingetogen, soms een tikje ondeugend, maar alles op een muzikaal en vocaal hoog niveau waar je alleen maar heel blij van kan worden! Dank daarvoor!

negende olifantabeestachtige concert

Met het orkest van de WDR wordt het Olifantibeestachtig! Wat is er aan de hand? Eigenlijk wilden Anke Engelke en André Gatzke samen met de blauwe olifant en zijn vriend Haas naar een concert gaan. Tenslotte vinden ze dat de musici van de WDR de beste in het hele universum. Maar plotseling beginnen de violen te spinnen, de trombones te grommen en de fluiten te kwetteren! Tjonge, zijn ze nu helemaal koekoek? Of heeft het orkest van WDR een klap van de muzikale molen gekregen? Misschien is ons favoriete moderatieduo wel in een zoölogische concert beland. Allemaal luisteren en participeren, dit wordt een beestachtig goed concert!

Tierisch was los

Image © WDR

Credits Cast & Crew

een muziektheatervoorstelling voor iedereen vanaf 4 jaar, gebaseerd op De paraplu van Ingrid & Dieter Schubert, uitgegeven door Lemniscaat

Op een herfstdag stuit een zwart hondje (Quibus) op een vreemd object. Terwijl hij het aan een onderzoek onderwerpt, blaast het zich ineens zo op, dat Quibus hoog het luchtruim ingetrokken wordt. En vanaf dat moment is alles anders, want met De rode Paraplu beland je in de vreemdste avonturen. Dan leer dansen op het wolkendek, maak je kennis met hongerige alligators, krijg je een rustgevend kijkje in de oceaan, slinger je aan lianen over een bloedheet eiland, en tapdans je op de Noordpool.

De levendige muziektheatervoorstelling is gebaseerd op het prentenboek De Paraplu van Ingrid en Dieter Schubert. Inmiddels is het kleine zwarte hondje voor menigeen een klassieke held geworden. Ook de makers van de Paraplu hebben zich door het rode object op sleeptouw laten nemen. Laat je meevoeren door de klankrijke atmosferische muziek van Nicoline Soeter, de speelse fantasierijke regie van Annechien Koerselman en de humoristische teksten van Floortje Schoevaarts en ontdenk een wereld waarvan je het bestaan niet vermoedde.

 

Paraplu Affiche765

Illustratie © Ingrid en Dieter Schubert

Credits Cast & Crew

Trailer © Bowie Verschuuren

Voorpubliciteit

Eindhovens Dagblad, René van Peer,  07 feburari 2019

Eindhovens Dagblad 01kln

Wat was het leuk, mooi, spannend, inspirerend gisteren, De paraplu ! ... Top was het!
Het is een hele goede voorstelling voor kids. Zo veel creativiteit, "kindkennis" zat er in. ... Geweldig vond ik hoe het begint, Quibes ligt op de grond te slapen en hoe beeldend is dan de "dialoog" tussen jou en de "cello". Weet je dit soort momenten kunnen de fantasie van kinderen zooooo enorm aanspreken.
Ook jullie decor was zo "fantasieactiverend"! In deze tijd wanneer dingen vaak zo zijn "voorgekauwd" en er is dus geen ruimte mee is voor de eigen fantasie om de vrije ruimte in te vullen......
Wat leuk dat de instrumentalisten niet alleen speelden maar ook zongen of spraken of het publiek erbij betrokken. Zo werd het een hele levendige voorstelling!
Ik vond de muziek ook spannend en expressief, en heel vrij. Was natuurlijk een gouden greep van jullie om ons steeds betrekken met klappen en geluiden maken...
De perfecte combi voor 2 verschillende kinderen. De een vond het vooral leuk om mee te doen. En de ander was vooral het verhaal aan het voorspellen (want net vantevoren het boek gelezen) en te ontdekken wat je allemaal van paraplu's kan maken. En niet te vergeten, voor volwassenen ook nog leuk om te luisteren en kijken.
Ga nu thuis knutselen met paraplu's geloof ik.

Teaser © Bowie Verschuuren

een hedendaags sprookje van Annet Schaap voor iedereen vanaf 6 jaar en muziek van De Schilderijententoonstelling van Modest Mussorgsky.

 

Na vijf mooie zomeredities keert het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht terug naar de periode tussen kerst en nieuwjaar en strijkt opnieuw neer in muziekcentrum Tivoli Vredenburg Utrecht. Janine Jansen, oprichter en beschermvrouw van het festival, neemt in 2019 éénmalig de programmering zelf weer ter hand en ook het familieconcert is weer van de partij. Met de hele familie kunt u genieten van het sprookje De Boom met het Oor, speciaal voor het festival 2018 geschreven door Annet Schaap, bekend van de veelvuldig onderscheiden roman Lampje. Geïnspireerd op de beroemde muziek van Mussorgsky schreef Annet het eigentijdse sprookje De Boom met het Oor over een jongen, die iets groots heeft meegemaakt.

Maar hoe vind je een luisterend oor? In de klas wordt gerekend en de juffrouw eist stilte. Mama is aan het werk, thuis is niemand, en met vreemden praten mag de jongen niet. In het park vlak bij school zijn de vogels druk met het bouwen van nesten en de aanstormende hond wil alleen maar spelen. "Ga naar de boom met het oor, dat doet iedereen", roept een vogel. De boom met het oor? Het is niet moeilijk de allerhoogste boom van het park te vinden. Zijn takken lijken wel tot in de wolken te reiken, geen vijf mensen samen kunnen zijn stam omspannen. Bij de boom met het oor staat een rij. Torren, eekhoorns, muizen, duizendpoten staan te dringen. Want iedereen heeft een verhaal en oren zijn zeldzaam.

In een speelse muziektheaterregie van Annechien Koerselman onthullen verteller Dieuwertje Blok en het even frisse als jonge Ardemus Quartet u de verschillende muzikale verhalen die in het oor van de boom gefluisterd worden. Net als de compositie van Modest Mussorgsky soms droevig, maar even vaak opwindend, magisch in beeld gebracht door zandtovenaar Rosa van der Vijver.

Eerder was De Boom met het Oor in de regie van Annnechien Koerselman te zien op het Internationaal Kamermuziekfestival 2018 in een opvoering van een andere cast. Het verhaal De Boom met het Oor is in mei 2019 door Querido uitgegeven.

01 De Boom met het Oor c Allard Willemse

Foto © Allard Willemse

Credits Cast & Crew

Het kortste festival van Nederland!

De PAN is Calefax’ jaarlijkse feestconcert tussen kerst en oud en nieuw. Een muzikale potpourri-avond uitgegroeid tot een minifestival van formaat. Ook in deze zestiende editie korte optredens door musici uit verschillende genres, afgewisseld met verrassende uitstapjes naar andere kunstdisciplines. Calefax treedt zelf op én is gastheer voor een grote variatie aan topmusici en ensembles, die binnenkort bekend worden gemaakt. Bovendien speelt Calefax de winnaar van de Calefax Composers Competition 2019. Een feestavond waarbij de deur naar de bar de hele avond openstaat.

Calefax Pan2017 2971 1320x530

Foto © Maarten Mooijman

Annechien zal opnieuw - net als bij PAN 9 t/m 15 - een bijdrage leveren in de vorm van dramaturgische ondersteuning en het stage management van deze avond.

Zaterdag 28 december 2019, 19.30uur, Muziekgebouw aan het IJ

Meer info: CALEFAX RIETKWINTET

of de knallendste bankoverval aller tijden

Iedereen kende ze. Iedereen wist wie ze waren. The Brass Boys en hun muziek waren populair bij iedereen en iedereen wilde ze horen spelen. Maar de tijden zijn veranderd en dit keer zijn ze in nood. De geldkraan waarmee ze altijd weer nieuwe muziek creëerde is opgedroogd, een drama dreigt! Want als ze willen als band willen blijven functionen, moet er snel iets gebeuren.

De groep smeedt een plan: Om zichzelf van het meest noodzakelijke te voorzien, besluiten ze de nieuwe stadsbank te beroven. Vannacht moet het gebeuren, de nacht voor de opening van de bank! Zullen de Koperblandieten de code van de kluis op tijd kraken?

Wat muziek allemaal teweeg brengt en wat muziek met ons doet, is het onderwerp van deze turbulente en grappige muzikale komedie. De leden van de Koperblandieten zijn vrolijke en moedige mensen. Ze dromen van steeds maar weer nieuwe muziek creëren en proberen hun doel te bereiken tegen elke prijs. Tja - en op weg om onze diepst geheime verlangens te vervullen, komen we ook altijd onverwachte verrassingen tegen... Het verhaal wordt verteld zonder woorden en met heel veel muziek!

07verblecherbandeAnjaKoehler 

Foto © Anja Koehler

Credits Cast & Crew

Trailer © Christoph Greussing

Kritiken

Kulturzeitschrift, Silvia Thurner, 29. Juni 2017

Die Inhalte waren nicht nur äußerlich nachvollziehbar, sondern sie spiegelten sich faszinierend in den musikalischen Darbietungen und in der Musik selbst wider. Darin lag die besondere Kraft des gesamten Stückes. Plastische und eingängige Kompositionen bildeten die Grundlage für die fantasiereich erzählte Geschichte. Die Regisseurin Annechien Koerselman und die Musiker haben eine passende Auswahl zusammengestellt.
Dass hinter den genauestens durchdachten Bewegungsverläufen, dem Minenspiel und dem Schauspiel sowie der virtuosen musikalischen Spielart eine enorme mentale Anstrengung steckt, war den Musikern in keinem Moment anzumerken. Genau darin zeigte sich unter anderem die Meisterschaft des „Sonus Brass Ensembles“.
Die Regisseurin Annechien Koerselman, die auch in Zusammenarbeit mit den Musikern die Idee und das Konzept zu diesem Stück entwickelt hatte, setzte das Musiktheater in stimmig proportionierten Abläufen um. Mutig baute sie die Spannung erst allmählich auf, so erhöhte sie die Erwartungshaltung und die Freude an der sich entwickelnden Dynamik.

100.7 Luxembourg

De Sonus Brass Ensembel 24. Mäe 2017 - 14:40

De 25. Mäerz spillt de Sonus Brass Ensembel an der Philharmonie d'Uropféierung vun hirem neie Programm "Die Verblecherbande". Et ass en inzeenéierte Concert fir Kanner, deen d'Geschicht vu fënnef Museker verzielt, déi eng Bank iwwerfalen. Dat besonnescht ass, datt d'Opféierung komplett ouni Wierder auskënnt. Wéi funktionéiert dat? A wéi eng Musek kann een sech erwaarden? De Luc Boentges hat d'Geleeënheet an eng Prouf eranzelauschteren a mat de Museker ze schwätzen.

Audio Logo

www.100komma7.lu

 

Onorthodoxe canon van het strijkkwartet

Lang, groot, geregisseerd, anders. Iedere festival-editie op de vrijdagavond een concert dat barrières doorbreekt en het strijkkwartet een nieuw canvas geeft om mee te spelen. Acht werken voor strijkkwartet – het een wat onorthodoxer dan het ander – met als zwaartepunten Different Trains en Cadenza on the Night Plain. In de regie van Annechien Koerselman ervaart het publiek - zowel auditief als visueel - een muzikale reis langs een onveilige wereld, die op een gegeven moment zelfs transformeert in een geheel desolate toestand. Toch vecht de natuur terug en overwint uiteindelijk ook. In deel 1 van deze 4 uur durende muzikaaltheatrale avond is de toeschouwer getuige van een wereld in verwarring. In deel 2 is er inmiddels sprake van een apocalyptisch tijdperk, waarin uiteindelijk pas ten tijde van Gorecki weer iets van hoop gloort. Deel 3 is feitelijk wat na elke Apocalyps uiteindelijk geschiedt: langzaam komt er weer leven en kleur in het van God en alles verlaten bestaan. In deel 4 breekt de hemel als het ware open, alsof er heel veel mooie zaken ontkiemen en een vlucht nemen, ondersteund door de jazzy soms countryachtige stijl van Riley.

On the Night Plain is een reis van vier uur door menselijkheid en maakbaarheid – destructie, schoonheid, emotie en de natuurlijke grenzen daaraan. Bovendien een reis door o.a. vijf substantiële, maar ongewone werken uit de strijkkwartet-canon: Fratres van Arvo Pärt, Different Trains van Steve Reich, Górecki’s tweede strijkkwartet, Structures for String Quartet van Morton Feldman en Cadenza on the Night Plain van Terry Riley.

SQBA Poster

Credits Cast & Crew

Muziektheater rond de muziek van de Roaring Twenties

Stel je toch eens voor dat je terug zou kunnen reizen in de tijd! Naar Parijs, naar die spannende tijd rond 1920. Toen de bioscoop uitgevonden werd, vliegtuigen voor het eerst opstegen en creatieve ideeën je domweg om de oren vloog. Toen kunstenaars uit de hele wereld zich in deze romantische en bruisende wereldstad verzamelden en hun mooiste werken creëerden. Stel je toch eens steeds dat je je hen ontmoeten kon! Deze hartstochtelijke wensdroom laat de drie musicerende vrienden - een uitvinder, een schrijver en een schilder - niet los. Want stel je toch eens voor dat ze dankzij de tijdmachine van de uitvinder de al lang verloren gewaande compositie van een wereld-beroemde Parijse componiste in handen konden krijgen!

PAR!S! PAR!S! is een inspirerende muzikaal-theatrale tijdreis vol avonturen. Met hulp van het publiek wordt niet alleen de tijdmachine muzikaal in werking gesteld, maar ook de onvergetelijke sfeer tot leven gewekt die heerste in het Parijs van begin vorige eeuw. De fascinerende muziek van Erik Satie, Bela Bartok, Bohuslav Martinů en vele anderen, evenals het humoristische spel dompelt de toeschouwer onder in deze boeiende tijd. Stiekem hoop je dat ze nooit meer eindigen zal!

Affiche Paris Paris

Image © Christoph Greussing

Credits Cast & Crew

Trailer & Animation © Christoph Greussing

Nogmaals bedankt voor deze geweldige "Paris! Paris "- voorstelling in het Tinguely Museum in Basel! Jullie zijn zo verfrissend, zo veel plezier met elkaar op het podium, zoveel schoonheid in jullie samenklank! En eigenlijk is deze productie voor alle leeftijden geschikt: voor kinderen is ze leuk, betoverend en zo enorm levendig; voor professionele musici zit julllie vol met slimmighedenen inside jokes en geweldig samenspel! (Ik heb niet het juiste woord ...) Mijn gezicht deed pijn van het lachen ... Toen ik woensdagavond thuis kwam kon ik alleen nog over jullie voorstelling pratenn! Het was gewoon geweldig. Alle musici moeten jullie zien!

Hopkinson Smith (internationale Ster, Luitist)

Kritiken

Kulturzeitschrift, Silvia Thurner, 24. Juni 2019

Martin Deuring, Stefan Dünser, Martin Schelling und Goran Kovacevic nahmen die Zuhörenden im Seestudio des Festspielhauses mit auf eine fantasie- und humorvoll erzählte Reise in vergangene Zeiten und auf die Suche nach einer auf eine Serviette notierten Melodie. Auf höchstem Niveau spielten und musizierten „Die Schurken“ die klug erzählte Geschichte von Annechien Koeselman. Die Leichtigkeit der Darbietungen ließ dabei ganz vergessen, welch differenzierte und anspruchsvolle Musik das Werkganze zusammenhielt.
Annechien Koerselman hat eine humorvolle Geschichte geschrieben, in der der künstlerische Charme in Paris während den 1920er Jahren gut zum Tragen kam. Die Musiker sehnten sich zurück in frühere Zeiten. Kurzerhand starteten sie ihre Zeitmaschine, die sie dorthin versetzte und eine Begegnung mit Erik Satie - wunderbar verkörpert von Martin Schelling - möglich machte. Nach einer Zwischenlandung im Jahr 1938 gelangten die Musiker wieder in die Gegenwart. Dazwischen ereigneten sich spannungsgeladene Interessenskonflikte, humorvolle Begebenheiten und sogar zwei Ohnmachtsanfälle.
Auch dramaturgisch war „Paris! Paris!“ gut aufgebaut. Zwischendurch luden die Musiker das Publikum ein, mit Geräuschen und Bodypercussion bei der Zeitreise mitzuwirken. So sorgten das Ticken der Uhr, das Anpeilen des Ortes sowie die Geräusche der unterschiedlichen Bewegungsmittel für viel Abwechslung.
Mit „Paris! Paris!“ gelang den Schurken in der Regie von Annechien Koerselman und der Ausstattung von Nina Ball ein faszinierendes und inhaltsreiches Musiktheater.

Kulturzeitschrift

Vorarlberger Nachrichten, Christa Dietrich, 23. Juni 2019

swingend muziektheater vanaf 4 +

 

Oost West Thuis Best. Iedereen kent dat gevoel, iedereen heeft het nodig. Maar wanneer voel je je eigenlijk ergens thuis? Wat zorgt voor dat vertrouwde gevoel? Welke geluiden, welke geuren, welke spullen, welke vrienden horen daarbij? Hoe groot of hoe klein is je thuis? Nodig je er andere beesten uit? Al die vragen komen de woudvogel, de wasbeer en de schildpad tijdens de creatie van hun eigen nieuwe thuis tegen. En terwijl ze ontdekken dat soms het thuis van het ene beest, niet het thuis voor het andere beest is, ontdekken ze al spelende ook de kracht van samenzijn en samenwerken.

Eerder ontwikkelde Blazerstrio Dividivi3 samen met regisseur Annechien Koerselman Als Heksen heksen (4+) over drie muzikale heksen. Ook in Beestenboel in de Bush zal muziek de enige voertaal zijn, en wordt humor niet geschuwd. Tijdens hun muzikale avontuur laten de beesten werken horen van o.a. Schnittke, Piazzolla en Haydn. 

Publiciteitsfoto Beestenboel

Foto © Bas Oosterwal

Credits Cast & Crew

Trailer © Nander Cirkel/Het Grachtenfestival

Radio 4 Earbites

Dinsdag 13 augustus 2019, 18.16PM

EarbitesVan zaterdag 10 tot en met zaterdag 17 augustus 2019 kun je elke dag tussen 18:00 en 19:00 uur in NTR Podium luisteren naar EarBites. Dieuwertje Blok presenteert deze muzikale talkshow vanaf het Grachtenfestival. In de Zuilenzaal van het Compagnietheater ontvangt Dieuwertje iedere dag verschillende musici die optreden tijdens het festival. Een mooie terug- en vooruitblik met interviews en veel live muziek.

Beluister hieronder het fragment, waarin Dieuwertje Dividivi3 ontvangt en Paloma de Beer en Annechien Koerselman interviewt:

Audio Logo

www.nporadio4.nl

HOT Orgel Bigband

Jazz op het orgel in de kerk: de mannen van HOT Het Orgel Trio bewijzen telkens weer dat het kan! In hun nieuwste project storten ze zich op het bigband repertoire van jazzicoon Duke Ellington. Met extra trompet en trombone levert dat verrassende en overweldigende orkestklanken op.

HOT maakt in dit project een opvallende repertoirekeuze: het richt zich enkel op Ellingtons vroege werk (vóór 1930) en zijn late werk (ná 1965). Eigenzinnige swingers als Jubilee Stomp en Rockin’ in rhythm ontmoeten daardoor bedachtzame pareltjes als Come Sunday en Heaven (uit zijn Sacred Concerts). En HOT zou HOT niet zijn als ze de soms bijna honderd jaar oude arrangementen niet in een eigentijds perspectief zou plaatsen. De stukken worden uit elkaar gehaald, aangepast aan de ruimte en weer opnieuw in elkaar gezet. Daarbij rennen de musici soms zelfs door de ruimte op zoek naar de optimale akoestische en theatrale kwaliteiten ervan.

Organist Berry van Berkum, klarinettist Steven Kamperman en bassist Dion Nijland verwelkomen in dit project de sprankeling van het jonge trompettalent Ruben van Drenth en de gloedvolle improvisaties van trombonist en Ellington-kenner Joost Buis. In Reflections of Duke kijkt de oude meestercomponist terug op zijn jonge jaren, en zijn klanken blijken ook nu nog altijd even veerkrachtig.

Publiciteitsfoto Reflections of Duke Foto © Allard Willemse

Credits Cast & Crew