Onderdeel van de Winterkaravaan

Jonge theatermakers geven met muziek, theater en performances hun perspectief op het thema van dit seizoen van Karavaan: Eigen verantwoordelijkheid. Het festival viert het einde van het jaar in de museale omgeving van de oude Drukkerij en toont theaterpareltjes van een nieuwe generatie theatermakers. Er zijn twee avontuurlijke collecties samengesteld met elk 3 theatervoorstellingen. Wasteland, gemaakt door Sannah Aukes, Esther de Haas en Márin Kroon is onderdeel van de Blauwe Collectie. Zij studeerden in 2019 af van de opleiding Muziektheater van ArtEZ en maken nu samen een eerste voorstelling. Op verzoek van de Winterkaravaan coacht Annechien het drietal, dat het volgende voorheeft:

Je bent onderdeel van de feestelijke opening van een nieuwe fashion store. Dé winkel waar je op zat te wachten. Altijd up-to-date en vol met de nieuwste trends voor de allerlaagste prijs. Er is muziek, er zijn bubbels en hapjes. Er wordt gespeecht, er wordt geshowd, je wordt verrast; een ode aan de mode! Theatermakers Esther, Márin en Sannah leggen de loep op hun eigen relatie met kleding en de fashion industrie. Weten dat je ‘het beter kunt doen’ maar dat vervolgens niet navolgen? Is dat gemakzucht, gaat het om de financiële voordelen? En dan: dealen we met dit schuldgevoel of is het basta en is wegkijken geen optie meer. Een muzikale stortvloed op de catwalk!

Wasteland Winterkaravaan 2020 @Emil de Jong

Foto © Emil de Jong

Credits Cast & Crew

Heks Elphaba heeft een groene huid, het beest is harig en heeft twee horens op zijn hoofd, en Quasimodo bewaakt de Notre-Dame als een gebochelde klokkenluider. Wat deze drie film- en musicalfiguren gemeen hebben: ze zijn allemaal buitenstaanders in de maatschappij, worden achtervolgd met fakkels en belachelijk gemaakt. Maar ze bestaan, de Belles, Glindas en Esmeraldas van deze wereld, die de verdrietige personages uit hun isolement en eenzaamheid bevrijden en zo moderne sprookjes schrijven. Dit concertprogramma wijdt het WDR Funkhausorchester aan de antihelden van de film- en muicalwereld - van "Wicked" tot "Beauty and the Beast", van "The Hunchback of the Notre Dame" tot "Frozen". Happy End gegarandeerd!

Anti Helden Konzert

Foto's © Disney, Compositie © Annechien Koerselman

Credits Cast & Crew

Pop mal anders - in de serie "WDR@Philharmonie" - voor iedereen vanaf 13 jaar oud

Een beetje funk, een beetje disco, retro sound en veel, heel veel gevoel - de indieband Jeremias verovert momenteel onze playlists en harten. We brengen de nieuwkomers op het podium van de Keulse Philharmonie en combineren het unieke geluid van de jongens met het WDR Funkhausorchester. Jeremias speelt "super-nice-dancy-gewauwel", een mengelmoes van de jaren '70 en '80, funk, jazz en hiphop. Hun motto: een brug slaan tussen stijlvolle decennia en moderne muziek. Gespeeld worden o.a. "Wenn Blätter fallen", "Mit mir", "Lass dich" en "hdl". 1LIVE presenteert de concertshow en je komt onder andere te weten waar de Jeremiassen hun muzikale inspiratie vandaan halen

JEREMIAS (c) lucio vignolo

Foto © Lucio Vignolo

Cast & Crew

HOT Orgel Bigband

Jazz op het orgel in de kerk: de mannen van HOT Het Orgel Trio bewijzen telkens weer dat het kan! In hun nieuwste project storten ze zich op het bigband repertoire van jazzicoon Duke Ellington. Met extra trompet en trombone levert dat verrassende en overweldigende orkestklanken op.

HOT maakt in dit project een opvallende repertoirekeuze: het richt zich enkel op Ellingtons vroege werk (vóór 1930) en zijn late werk (ná 1965). Eigenzinnige swingers als Jubilee Stomp en Rockin’ in rhythm ontmoeten daardoor bedachtzame pareltjes als Come Sunday en Heaven (uit zijn Sacred Concerts). En HOT zou HOT niet zijn als ze de soms bijna honderd jaar oude arrangementen niet in een eigentijds perspectief zou plaatsen. De stukken worden uit elkaar gehaald, aangepast aan de ruimte en weer opnieuw in elkaar gezet. Daarbij rennen de musici soms zelfs door de ruimte op zoek naar de optimale akoestische en theatrale kwaliteiten ervan.

Organist Berry van Berkum, klarinettist Steven Kamperman en bassist Dion Nijland verwelkomen in dit project de sprankeling van het jonge trompettalent Ruben van Drenth en de gloedvolle improvisaties van trombonist en Ellington-kenner Joost Buis. In Reflections of Duke kijkt de oude meestercomponist terug op zijn jonge jaren, en zijn klanken blijken ook nu nog altijd even veerkrachtig.

Publiciteitsfoto Reflections of Duke Foto © Allard Willemse

Credits Cast & Crew

Teaser © Allard Willemse

Op 12 september 2020 heeft Steven Kamperman met zijn ensemble HOT (& Brass) een CD registratie van Reflections of Duke gelanceerd. Jazz met een kerkorgel? HOT bewijst keer op keer dat het kan! Na het albumdebuut Bird & Beyond, waarin het werk van Charlie 'Bird' Parker wordt ontbonden, omarmt HOT dit keer het bigbandrepertoire van jazzicoon Duke Ellington. De CD is te verkrijgen via Zennez Records.

hot hetorgeltrio reflectionsofduke

Recensies CD Reflections of Duke

Vivian was vroeger Victor, een vrouw gevangen in het lichaam van een jongen. Dit is haar verhaal. Onversneden. En ja, dat is de vraag die haar het meest wordt gesteld. De keiharde én poëtische voorstelling #uncut vertelt het verhaal van Vivian, een trans vrouw. Ze kijkt terug op een transitie die niet alleen moedig was, maar haar ook voor problemen stelt. Na een langdurig traject van psychologisch onderzoek en medische ingrepen, is zij nu wie zij wilde zijn. Toch? Maar wat aan te vangen met haar verleden? Wat te doen met de oude foto’s? Wie was ze toen, en wie is ze nu? ‘Je bent nu toch wel blij?’, dat hoort ze maar al te vaak. Maar is ze dat ook? In een collage van flashbacks, afgezet tegen het hier en nu, dendert Vivian door de emotionele achtbaan van het voor en na van haar beslissing, die geen beslissing was. Geen beslissing kon zijn. Omdat het was zoals het was zoals het is zoals het moet zijn.

Renske Vrolijk componeert de muziek voor deze muziektheatrale voorstelling met semi-autobiografische elementen. Renskes muzikale taal is onweerstaanbaar en weerbarstig, en wordt uitgevoerd door twee van de hipste(r) ensembles van de Lage Landen: het ronkende ORBI (The Oscillating Revenge of the Background Instruments) en saxofoonkwartet Bl!ndman onder leiding van dirigent Grete Pedersen, chef-dirigent van het Noors Solistenkoor. Het Nederlands Kamerkoor zingt en speelt de familie, de oordelende en veroordelende massa, de sensatiezoekers, het team van doktoren in een voorstelling die bij voorbaat al spraakmakend is.

uncut   Nederlands Kamerkoor

Cast & Crew

Familiedag

Kinderen, ouders of kleinkinderen: alle generaties wacht weer een muzikaal bonte familiedag in Grafenegg! Hier kan je muzikale vrienden vinden, muziekinstrumenten uitproberen of zelfs zelf maken, dansen in het park en heel veel interactieve ervaringen opdoen. Want creativiteit kent geen grenzen als het er om gaat de veelkleurigheid van de muziek te ontdekken.In het kader van de familiedag presenteren de Tonkünstler ook twee concerten.

In het eerste concert Dem Klang auf der Spur staat de zoektocht naar bijzondere klanken in de oceaan centraal. Wonk. Vuuuuummmmm. De zee maakt al dagen dreigende geluiden. Maar geluidsonderzoeker Elfi heeft geen angst. Ze duikt met haar multifunctionele onderzeeër de diepte in. Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Krakkk. Waar komt dit geluid nu weer vandaan? Dan valt haar oog op een in een visnet gevangen Waterman. Elfi bevrijdt haar nieuwe watervriend. Als dank toont hij haar de geluidswereld die in de oceaan verborgen ligt. Van zingende walvissen tot swingende koraalriffen. Ga je mee op klankontdekkingsreis?

In het tweede concert Mit Klang im Gepäck komen alle klanken samen tot een ware watersymfonie in het waterslot. Wonk. Vuuuuummmmm. De dreigende geluiden van de oceaan laten opnieuw van zich horen. "Het is zijn vader, de koning van Atlantis", bekent de Waterman, die ​​hem oproept direct naar huis terug te keren. Hij is boos omdat de Waterman van huis weggezwommen is toen hij zijn eigen muziek niet mocht uitvoeren. Elfi overtuigt haar nieuwe vriend dat hun pas ontdekte klanken de gemoederen van de koning vast tot bedaren kunnen brengen. Help je mee het waterslot te vullen met de mooiste oceaanmuziek?  

Der Rhythmus des Ozeans

Image © Unknown

Credits Cast & Crew

Muziektheater rond de muziek van de Roaring Twenties

Stel je toch eens voor dat je terug zou kunnen reizen in de tijd! Naar Parijs, naar die spannende tijd rond 1920. Toen de bioscoop uitgevonden werd, vliegtuigen voor het eerst opstegen en creatieve ideeën je domweg om de oren vloog. Toen kunstenaars uit de hele wereld zich in deze romantische en bruisende wereldstad verzamelden en hun mooiste werken creëerden. Stel je toch eens steeds dat je je hen ontmoeten kon! Deze hartstochtelijke wensdroom laat de drie musicerende vrienden - een uitvinder, een schrijver en een schilder - niet los. Want stel je toch eens voor dat ze dankzij de tijdmachine van de uitvinder de al lang verloren gewaande compositie van een wereld-beroemde Parijse componiste in handen konden krijgen!

PAR!S! PAR!S! is een inspirerende muzikaal-theatrale tijdreis vol avonturen. Met hulp van het publiek wordt niet alleen de tijdmachine muzikaal in werking gesteld, maar ook de onvergetelijke sfeer tot leven gewekt die heerste in het Parijs van begin vorige eeuw. De fascinerende muziek van Erik Satie, Bela Bartok, Bohuslav Martinů en vele anderen, evenals het humoristische spel dompelt de toeschouwer onder in deze boeiende tijd. Stiekem hoop je dat ze nooit meer eindigen zal!

Affiche Paris Paris

Image © Christoph Greussing

Credits Cast & Crew

Trailer & Animation © Christoph Greussing

Recensies

Kulturzeitschrift, Silvia Thurner, 24 juni 2019

Martin Deuring, Stefan Dünser, Martin Schelling en Goran Kovacevic nemen de toehoorders in de Seestudio van het Festspielhaus mee op een fantasievolle en humoristische reis naar vroegere tijden, op zoek naar een op een servet genoteerde melodie. De "Schurken" acteerden en musiceerden op het hoogste niveau in het slimme verhaal van Annechien Koerselman. Het gemak waarmee alles gepresenteerd werd, zorgde ervoor dat je helemaal vergeten zou welke uiteenlopende en verfijnde muziek het werk als geheel bij elkaar hield.
Annechien Koerselman heeft een humorvol verhaal geschreven, waarin de artistieke flow die Parijs in de jaren 20 in zijn greep had goed tot uiting kwam. De musici verlangden terug naar vroegere tijden. Zonder te aarzelen zetten ze de tijdmachine in werking, die ze naar deze tijd transporteert en een ontmoeting met Erik Satie mogelijk maakt. Na een tussenlanding in 1938 keren de musici weer naar het hier en nu terug. Tussendoor worden we getrakteerd op spannende conflicten, humorvolle gebeurtenissen en zelfs twee flauwvalmomenten.
Ook dramatisch was "Paris ! Paris! " goed geconstrueerd. Tussen de bedrijven door nodigden de musici het publiek uit om deel te nemen met geluiden en body percussie tijdens het tijdreizen. Zo zorgden het tikken van de klok, de bepalen van de bestemming en ook de geluiden van de verschillende vervoersmiddelen voor veel afwisseling.
Met „Paris! Paris!“ leverden de Schurken in de regie van Annechien Koerselman en de vormgeving van Nina Ball fascinerend en inhoudsrijk muziektheater.

Kulturzeitschrift

Vorarlberger Nachrichten, Christa Dietrich, 23 juni 2019

Nogmaals bedankt voor deze geweldige "Paris! Paris "- voorstelling in het Tinguely Museum in Basel! Jullie zijn zo verfrissend, zo veel plezier met elkaar op het podium, zoveel schoonheid in jullie samenklank! En eigenlijk is deze productie voor alle leeftijden geschikt: voor kinderen is ze leuk, betoverend en zo enorm levendig; voor professionele musici zit julllie vol met slimmighedenen inside jokes en geweldig samenspel! (Ik heb niet het juiste woord ...) Mijn gezicht deed pijn van het lachen ... Toen ik woensdagavond thuis kwam kon ik alleen nog over jullie voorstelling pratenn! Het was gewoon geweldig. Alle musici moeten jullie zien!

Hopkinson Smith (internationale Ster, Luitist)

of de knallendste bankoverval aller tijden

Iedereen kende ze. Iedereen wist wie ze waren. The Brass Boys en hun muziek waren populair bij iedereen en iedereen wilde ze horen spelen. Maar de tijden zijn veranderd en dit keer zijn ze in nood. De geldkraan waarmee ze altijd weer nieuwe muziek creëerde is opgedroogd, een drama dreigt! Want als ze als band willen blijven functionen, moet er snel iets gebeuren.

De groep smeedt een plan: Om zichzelf van het meest noodzakelijke te voorzien, besluiten ze de nieuwe stadsbank te beroven. Vannacht moet het gebeuren, de nacht voor de opening van de bank! Zullen de Koperblandieten de code van de kluis op tijd kraken?

Wat muziek allemaal teweeg brengt en wat muziek met ons doet, is het onderwerp van deze turbulente en grappige muzikale komedie. De leden van de Koperblandieten zijn vrolijke en moedige mensen. Ze dromen van steeds maar weer nieuwe muziek creëren en proberen hun doel te bereiken tegen elke prijs. Tja - en op weg om onze diepst geheime verlangens te vervullen, komen we ook altijd onverwachte verrassingen tegen... Het verhaal wordt verteld zonder woorden en met heel veel muziek!

07verblecherbandeAnjaKoehler 

Foto © Anja Koehler

Credits Cast & Crew

Trailer © Christoph Greussing

Recensies

Kulturzeitschrift, Silvia Thurner, 29 juni 2017

De inhoud was niet alleen via het getoonde goed te begrijpen, maar hij kwam ook fascinerend tot uiting in de muzikale optredens en de muziek zelf. Daarin lag de uitzonderlijke kracht van het hele stuk. Beeldende en pakkende composities vormden de basis voor het fantasievol vertelde verhaal. Regisseur Annechien Koerselman en de musici hebben een kloppende selectie gemaakt.
Dat achter de enorm precieze weldoordachte bewegingscyclussen, het mimische acteren maar ook de virtuoze muzikale speelwijze een enorme mentale inspanning schuilt, was de muzikanten op geen enkel moment aan te zien. Dit is precies waar onder andere het meesterschap van het "Sonus Brass Ensemble" zich in openbaart.
Regisseur Annechien Koerselman vertaalde het naar samenhangende uitgebalanceerde scenes. Moedig bouwde ze eerst geleidelijk de spanning op, zo schroefde ze de verwachtingen op en de daaruit voortvloeiende vreugde over wat zich vervolgens dynamisch ontspon.

Reportage Die Verblecherbande (De Koperblandieten), Oostenrijkse premiere tijdens de Bregenzer Festspiele. 28 juni 2017

Reportage © Orf TVThek

100.7 Luxembourg

De Sonus Brass Ensembel 24. Mäe 2017 - 14:40

De 25. Mäerz spillt de Sonus Brass Ensembel an der Philharmonie d'Uropféierung vun hirem neie Programm "Die Verblecherbande". Et ass en inzeenéierte Concert fir Kanner, deen d'Geschicht vu fënnef Museker verzielt, déi eng Bank iwwerfalen. Dat besonnescht ass, datt d'Opféierung komplett ouni Wierder auskënnt. Wéi funktionéiert dat? A wéi eng Musek kann een sech erwaarden? De Luc Boentges hat d'Geleeënheet an eng Prouf eranzelauschteren a mat de Museker ze schwätzen.

Audio Logo

www.100komma7.lu

 

swingend muziektheater vanaf 4 +

 

Oost West Thuis Best. Iedereen kent dat gevoel, iedereen heeft het nodig. Maar wanneer voel je je eigenlijk ergens thuis? Wat zorgt voor dat vertrouwde gevoel? Welke geluiden, welke geuren, welke spullen, welke vrienden horen daarbij? Hoe groot of hoe klein is je thuis? Nodig je er andere beesten uit? Al die vragen komen de woudvogel, de wasbeer en de schildpad tijdens de creatie van hun eigen nieuwe thuis tegen. En terwijl ze ontdekken dat soms het thuis van het ene beest, niet het thuis voor het andere beest is, ontdekken ze al spelende ook de kracht van samenzijn en samenwerken.

Eerder ontwikkelde Blazerstrio Dividivi3 samen met regisseur Annechien Koerselman Als Heksen heksen (4+) over drie muzikale heksen. Ook in Beestenboel in de Bush zal muziek de enige voertaal zijn, en wordt humor niet geschuwd. Tijdens hun muzikale avontuur laten de beesten werken horen van o.a. Schnittke, Piazzolla en Haydn. 

Publiciteitsfoto Beestenboel

Foto © Bas Oosterwal

Credits Cast & Crew

Trailer © Nander Cirkel/Het Grachtenfestival

Radio 4 Earbites

Dinsdag 13 augustus 2019, 18.16PM

EarbitesVan zaterdag 10 tot en met zaterdag 17 augustus 2019 kun je elke dag tussen 18:00 en 19:00 uur in NTR Podium luisteren naar EarBites. Dieuwertje Blok presenteert deze muzikale talkshow vanaf het Grachtenfestival. In de Zuilenzaal van het Compagnietheater ontvangt Dieuwertje iedere dag verschillende musici die optreden tijdens het festival. Een mooie terug- en vooruitblik met interviews en veel live muziek.

Beluister hieronder het fragment, waarin Dieuwertje Dividivi3 ontvangt en Paloma de Beer en Annechien Koerselman interviewt:

Audio Logo

www.nporadio4.nl

Het is winter. Hibernum, de Sneeuwgod laat het flink stormen. Wanja, woonachtig aan de rand van het bos, besluit maar eens vroeg onder de wol te kruipen. Maar net als hij in dromenland aangeland is, wordt er luid op de deur geklopt. Het is een tot op het bot bevroren haas die een schuilplaats zoekt in deze ijzige winternacht. Niet veel later vragen ook een vos en tenslotte een beer om hulp. En hoewel de natuurlijke vijanden elkaar vrezen, moeten ze Wanja beloven onder zijn dak die nacht de vrede te bewaren. Gaat de drie wilde dieren dat lukken?

Nachtgasten is een vrije muzikaaltheatrale bewerking van het beroemde Duitse prentenboek Es klopft bei Wanja in der Nacht, geschreven door Tilde Michels. Annechien heeft het libretto spannend doorsneden met het eigenwijze repertoire dat het Trombone en Marimba ensemble van Tonkuenstler Wien ten gehore brengt.  

Wanja

Illustratie samenstelling  © Annechien Koerselman

Credits Cast & Crew

Première 16 februari 2020, Batavierhuis, Rotterdam

Is jazz music too? Het antwoord van Éva Gauthier, op wie fictief de spotlight gezet wordt in het theatrale concert van Duo IJlstra-García was een volmondig “ja”. Maar niet iedereen kon zich in haar opvatting vinden, zo bleek op 1 november 1923 toen ze haar concert "Recital of Ancient and Modern Music for Voice” opvoerde. In dat berucht geworden concert combineerde ze klassiek repertoire met moderne jazzwerken van o.a. George Gershwin. Het muzikale establishment stond op de achterste benen. Jazz was geschikt is om op te dansen, maar niet om gepresenteerd te worden in een concert. Dat was 1923. Maar hoe denken we hier anno 2020 eigenlijk over? Duo IJlstra-García gaat op zoek.

In het theatrale concert Is Jazz music too? combineert het tweetal het uiteenlopende repertoire, dat Éva Gauthier introduceerde met imaginaire brieven, geschreven door schrijfster Corinne Heyrman. Regisseur Annechien Koerselman smeed dit alles vervolgens tot een smaakvol geheel, waarbij ze Femke IJlstra en Celia García-García soms de rol van Éva dan weer die van een van de befaamde componisten (Ravel, Gershwin en Stravinksy) laat aannemen. Drie mannen die als bijen op de High Priestress of the Modern Song afvlogen. In de lijn van Éva Gauthier is dit concert anders dan anders. Geen praatje bij muziek. Maar eentje waarbij de toeschouwer als vanzelf teruggevoerd wordt naar de wereld van toen, die verdacht veel lijkt op de wereld van nu.

Publiciteitsbeeld Is Jazz music too

Illustratie © Elline Jetten

Credits Cast & Crew

Promotievideo © Bart Buerman (Bart at Work) t.b.v. de Crowfundingactie op VoordeKunst