Recensies

Gooddayz, Anneke Ruys, 02 juli 2011

Het Circustheater op de Parade verandert in een Parijse nachtclub waar zich hartstochtelijke liefdestaferelen afspelen.
Belangrijk is ook de muziek in Moulin Rouge. Die wordt op virtuoze wijze gebracht door tapdanser/accordeonist Nichette (Marije Nie) en violist Toulouse (Jacob Plooij) die het liefdesdrama de liefdeskleur rood geven met hun klanken. Franse cancans en liefdesliederen transformeren de Parade tent tot een wervelende Parijse nachtclub waar de operastem van mezzo-sopraan Antje Lohse een belangrijke aanvulling van het geheel is.
Met de opera Moulin Rouge zet Annechien Koerselman een sfeervol en romantische verhaal neer met mooie muziek. Je hoort de CanCan uit de operette Orphée aux enfers naast Chanson de l'adieu en delen uit La Bohème van Puccini. Moulin Rouge is op de Parade een voorstelling die zich onderscheidt en waar je met een voldaan gevoel uit naar buiten komt.

Gooddayz

 

AD, Maja Landeweer, 01 juli 2011

Zo veelzijdig als het culinaire gebeuren, is dit jaar ook het theateraanbod. Van de opera van de theatermaker Annechien Koerselman tot een huwelijkscomedy met bittere randjes (George en Raymonde) tot cabaret en muziektheater. Het festival moet 'minder kermis' zijn, kondigde artistiek leider Nicole van Vessum jaren geleden al aan. Dat lijkt ze nu te hebben waargemaakt. Schijtlollige niemendalletjes hebben plaatsgemaakt voor verrassende experimenten.

 

Het Parool, Joukje Akveld, 10 augustus 2011

Met lichtsnoeren en de contouren van de beroemde rode molen op de achtergrond wordt het publiek meegenomen naar een wereld van bohemiens, courisanes en muzikanten.
een vaudevilleachtige setting waarin nachtvlinders hun geluk beproeven in de liefde.
De Franse liedjes worden mooi vertolkt, de viool en harmonica zorgen voor een plezierig nostalgisch randje en er wordt met verve getapdanst.

Het Parool

Cultuurpodiumonline, Ellen van der Kemp, 28 juli 2011

In een prachtig ingerichte circustent zien we ten slotte Moulin Rouge. Met de mooie kostuums en de aangename muziek is deze voorstelling een lust voor het oog en oor [..] dankzij de fantastische tapdanseres en accordeonist en de violist en niet te vergeten de zangeres die diverse chansons en aria's schitterend vertolkt.

Cultuurpodium

Blog Brighart, 11 augustus 2011

Brigart

De Volkskrant, Joris Henquet, 05 juli 2011

er [wordt] goed gemusiceerd en mooi klassiek gezongen door Mimi

DeVolkskrant MoulinRouge 05juli2011

 

Voorpubliciteit

De Volkskrant, Annechien Koerselman, 06 juli 2011

elke dag draagt een artiest op de Parade voor de Volkskrant een dagsluiting voor. De volgende dag staat zij in de krant en op vk.nl

De Paradecolumn: Regisseur Annechien Koerselman is verslaafd

VK voorpubl

 

Den Haag Centraal, Jasper Gramsma, 01 juli 2011

"Het tot leven brengen van een verhaal om het publiek er in op te laten gaan, is één van mijn belangrijkste drijfveren". De jonge acteur kan zich goed inleven in deze opera over de liefdesgeschiedenis tussen twee mensen in een Parijse nachtclub.
Sinds het afstuderen had Schellingerhout nog maar aan één project meegewerkt, toen hij werd benaderd door regisseur Annechien Koerselman om met deze voorstelling mee te doen. "Annechien zocht een muzikale acteur voor deze opera. Ik ben geen echte kenner, maar tijdens mijn studie heb ik veel met muziek gewerkt. Toen ze een keer kwam kijken, klikte het meteen".
Schellingerhout hoop het publiek vooral te trakteren op een sfeervol verhaal met mooie muziek. "Ik zou het mooi vinden als de voorstelling de romantische kant van de bezoeker versterkt met de vier belangrijkste waarden van de bohemien: vrijheid, schoonheid, waarheid en liefde. Dat is precies wat past bij de Parade."

Den Haag Centraal

TheaterMaker, Vincent Kouters, juni 2011 

Met haar exuberante stijl van muziektheater gaat Koerselman regelrecht tegen de hedendaagse tijdgeest in. ‘We leven in een managersmaatschappij. De wereld van nu gaat over zakendoen, alles moet kloppen. We worden heropgevoed door bedrijven en de regering. Ze doen alsof we collectief vrije school hebben gedaan en niet kunnen nadenken. Die beschuldiging dat we linkse hobbyisten zijn, is daar het toppunt van. Alsof we de kantjes ervan af lopen.’ ‘Wat die managers niet willen accepteren, is dat de dingen soms gewoon niet kloppen in het leven. Ik vind een geïmproviseerd leven, met alle tegenslagen die erbij horen, juist leuk. Ik geloof in sprookjes. Ik droom van Moulin Rouge.’Ze hoopt dat het publiek dat haar Paradeopera gaat zien er romantischer en nostalgischer van wordt. Want het leven is zinloos. Het zijn de verhalen van mensen die iets meemaken, die erbovenop komen, die het hoopvol maken. ‘Zodra Mimi op het toneel staat te dansen is het op leven en dood. Tegenwoordig is dat onbestaanbaar. Dat mensen nog op leven en dood ergens voor staan’

Theatermaker01 

Photos Moulin Rouge de Parade Opera © Joris-Jan Bos

Moulin01 Moulin02 Moulin03 Moulin04 Moulin05 Moulin06 Moulin07 Moulin08 Moulin09 Moulin10 Moulin11 Moulin12 Moulin13 Moulin14 Moulin15 Moulin16 Moulin17 Moulin18 Moulin19