imagemicrofoon

TONEEL

PALJAS (Idee, Concept, Auteur, Regie)

'Georganiseerde chaos'. Dat kenmerkt de theaterstukken van Annechien Koerselman. 'Een typische Koerselman is seksueel, energiek en met veel lef'. [...] Ze houdt van romantiek, passie en grote uitspraken - Paljas, de nieuwe theaterproductie van regisseur Annechien Koerselman (1976) zit er vol mee. 

Volkskrantkln

De Volkskrant, Truus Ruiter

LAND VAN OVER ZEE (Idee, Regie, Muziekdramaturgie, Decor- & Videoontwerp)

De regisseuse over haar aanpak van de briefwisseling: „Als een soort Indiaan ben ik met een hakbijl door de tekst heen gegaan bij het bedenken waar de muziek moest komen en hoe die moest klinken. Dat heb ik Wiek geschreven: ik wilde het leitmotiv uit Mooie Anna terug laten komen, maar ook een leitmotiv voor de dochter. Ook heb ik hem gevraagd een Indianendans te componeren. Verder heb ik er een nummer van Glenn Miller ingegooid en komen er een country nummer en een lied over armoede in.”

ArtikelPZC03 11 2014

PZC, Ali Pankow

HET HUIS VAN DE TOEKOMST (Concept, Toneelbewerking, Regie, Muzieksamenstelling)

De voorstelling weerspiegelt overigens perfect het levensmotto van Koerselman. 'Als je sterft, moet je het gevoel hebben dat je niet laf in het leven hebt gestaan. De siamese tweeling doet dat in ieder geval en zelf probeer ik ook niet altijd de vertrouwde paden te bewandelen, maar steeds weer een nieuwe uitdaging aan te gaan. 

Telegraaf

De Telegraaf, Esther Kleuver

MUZIEKTHEATER

MOOIE ANNA (Regie & Muziekdramaturgie)

Bij de eerste lezing van het stuk viel het Koerselman op dat zij als enige van de cast af en toe smakelijk moest lachen. Zij schrijft het toe aan haar relativeringsvermogen dat zij tussen alle rampspoed ook de humor herkent. ,,Bovendien houd ik van mensen die zich er niet zomaar onder laten krijgen, maar ondanks tegenslag blijven doorzetten. Dat geldt ook voor Anna. Zij gaat niet in haar leven hangen. Ondanks veel tegenslag biedt haar verhaal dan ook veel humor’’, aldus de regisseur.

PZC Ali Pankow

PZC, Ali Pankow

MOULIN ROUGE (Idee, Concept, Regie, Auteur, Muzieksamenstelling & Producent)

Met haar exuberante stijl van muziektheater gaat Koerselman regelrecht tegen de hedendaagse tijdgeest in. "We leven in een managersmaatschappij. De wereld van nu gaat over zakendoen, alles moet kloppen. We worden heropgevoed door bedrijven en de regering. Ze doen alsof we collectief vrije school hebben gedaan en niet kunnen nadenken. Die beschuldiging dat we linkse hobbyisten zijn, is daar het toppunt van. Alsof we de kantjes ervan af lopen. [...] Wat die managers niet willen accepteren, is dat de dingen soms gewoon niet kloppen in het leven. Ik vind een geïmproviseerd leven, met alle tegenslagen die erbij horen, juist leuk. Ik geloof in sprookjes. Ik droom van Moulin Rouge. Ze hoopt dat het publiek dat haar Paradeopera gaat zien er romantischer en nostalgischer van wordt. Want het leven is zinloos. Het zijn de verhalen van mensen die iets meemaken, die erbovenop komen, die het hoopvol maken. Zodra Mimi op het toneel staat te dansen is het op leven en dood. Tegenwoordig is dat onbestaanbaar. Dat mensen nog op leven en dood ergens voor staan."

Theatermaker01

TheaterMaker, Vincent Kouters

OPERA

DIJKDRIFT (Regie)

Want waar gaat dit stuk over, vroeg Koerselman zich af: „De plot is heel basaal en wordt steeds gruwelijker. Maar zoals Jezus in staat was tot vergeving, zo moet een mens ook veerkracht kunnen tonen: we hebben een hoop narigheid gehad, maar het leven gaat dóór. Ik wil een pleidooi voor weerbaarheid.”

NRC

NRC, Floris Don

GOLD (Regie & Lichtontwerp)

De componist, de librettist en ik hebben het stuk van begin af aan gezamenlijk ontwikkeld, legt regisseur Koerselman uit. Flora kwam met een voorstel voor een scene, Leonard liet zich daardoor tot componeren inspireren, maar keek dan eerst mee, hoe ik alles op toneel tot stand wilde brengen. Zo’n nauwe samenwerking is vrij ongewoon.

BM

Berliner Morgenpost, Martina Helmig

KANNST DU PFEIFEN, JOHANNA? (Regie & Lichtontwerp)

Vaak gaan voorstellingen voor kinderen over dieren of fantasiefiguren. Het mooie aan onze stof is, dat het een verhaal over mensen is, een familiegeschiedenis waarmee iedereen zich identificeren kan. [...] Er sterft iemand, en toch gaat het niet over de dood, maar over het leven en (menselijke) relaties.

Deutsche Oper Magazine nr 4

Deutsche Oper Magazine 2013, Nr. 4