Onorthodoxe canon van het strijkkwartet

Lang, groot, geregisseerd, anders. Iedere festival-editie op de vrijdagavond een concert dat barrières doorbreekt en het strijkkwartet een nieuw canvas geeft om mee te spelen. Acht werken voor strijkkwartet – het een wat onorthodoxer dan het ander – met als zwaartepunten Different Trains en Cadenza on the Night Plain. In de regie van Annechien Koerselman ervaart het publiek - zowel auditief als visueel - een muzikale reis langs een onveilige wereld, die op een gegeven moment zelfs transformeert in een geheel desolate toestand. Toch vecht de natuur terug en overwint uiteindelijk ook. In deel 1 van deze 4 uur durende muzikaaltheatrale avond is de toeschouwer getuige van een wereld in verwarring. In deel 2 is er inmiddels sprake van een apocalyptisch tijdperk, waarin uiteindelijk pas ten tijde van Gorecki weer iets van hoop gloort. Deel 3 is feitelijk wat na elke Apocalyps uiteindelijk geschiedt: langzaam komt er weer leven en kleur in het van God en alles verlaten bestaan. In deel 4 breekt de hemel als het ware open, alsof er heel veel mooie zaken ontkiemen en een vlucht nemen, ondersteund door de jazzy soms countryachtige stijl van Riley.

On the Night Plain is een reis van vier uur door menselijkheid en maakbaarheid – destructie, schoonheid, emotie en de natuurlijke grenzen daaraan. Bovendien een reis door o.a. vijf substantiële, maar ongewone werken uit de strijkkwartet-canon: Fratres van Arvo Pärt, Different Trains van Steve Reich, Górecki’s tweede strijkkwartet, Structures for String Quartet van Morton Feldman en Cadenza on the Night Plain van Terry Riley.

SQBA Poster

Credits Cast & Crew